2de route Pistenkuh - dag 1

10 december 2017 - Boudenib, Marokko

We nemen afscheid van camping Rekkam en gaan richting stadje voor diesel en boodschappen. Het stadje zit zonder stroom en we kunnen geen diesel tanken. We zijn er om 10.00 uur en ze zeggen dat er om 13.00 uur weer stroom is. De man bij de pomp praat een beetje Nederlands. We komen later wel terug en gaan eerst boodschappen doen.

We parkeren de wagen en lopen naar de souk. Het is even wennen aan de drukte, je loopt eerst langs kraampjes met allerlei kledingstukken/schoenen/huishoudartikelen en daarna komen we terecht bij de groenten en fruit afdeling. Ik kijk eerst even hoe de lokale bevolking het doet en dan ga ik aan de slag. In een teiltje doe je de groenten en fruit en daarna wordt het afgewogen en kan je betalen. Bij diverse kraampjes de mooiste groenten en fruit uitgezocht. Daarna nog nootjes gekocht, waar er wat verwarring is met betalen. Een lokaal ouder vrouwtje staat naast me en terwijl ik wil betalen pakt ze me hand met geld en geeft de verkoper achter de kraam een gedeelte, ik moet de rest weer in me zak stoppen. Je schrikt natuurlijk wel even als iemand het geld uit je hand pakt, maar zo zie je maar dat sommige locals niet willen dat de toerist te veel betaald. Wel lief.... maar we waren ons er al bewust van dat je als toerist sowieso meer betaald. Ach... voor Europese begrippen is het nog goedkoop. Bij een slager kopen we rundvlees en hangt de kop van het beestje aan een haak.... Tja... even wennen...

Terug naar de wagen kan Lola eruit en de boodschappen erin. Rob laat alvast de banden wat leeglopen voor de route. Het is nog geen 13.00 uur dus eten we wat en heeft Lola veel bekijks. 3 Jongens willen met haar op de foto. Nog een groepje jongens komt op ons af, waarvan er 1 redelijk goed Engels spreekt. Het is half 1 dus we proberen weer de benzinepomp. Helaas nog geen stroom en het kan wel duren tot 15.00 uur. We besluiten om het risico te nemen en met de diesel die we hebben het einde van de route te halen. Moet kunnen.... als we niet te veel verkeerd rijden en de wagen 1:1 zal lopen.

Het begin van de route loopt over vlakke wegen met af en toe een heuveltje. Met de waypoint navigatie loopt het nu beter als de eerste route. Aan het begin van een zanderige rivierbedding laten we de banden nog leger lopen, 3bar voor en 3,5 achter. We vervolgen de route en onderweg komen we nog kamelen tegen en onbemande kraampjes van Berberfamilies die souvenirs verkopen. 50 Dirham voor een souvenir is wat aan de dure kant maar we kopen er toch 1 en doe netjes het geld in een soort van brievenbus. Het is een stenen kameel geworden die ons dan maar geluk moet brengen tijdens de rit verder.

We komen bij een waypoint waar een "moeilijke" afdaling en opgang is bij een rivierbedding. We gaan het proberen en het valt nog wel mee. De tweede gaat ook goed en we gaan verder. Dan een splitsing die niet op de route staat. Naar rechts gaat gevoelsmatig richting het volgende waypoint, naar links lijkt er een nieuwe weg te lopen. Ik mag beslissen en kies voor rechts. Vervolgens komen we door een nauwe rivierbedding waar Rob aardig wat manoeuvres moet doen om tussen de rotstenen door te komen. Bij een bepaald stuk moet ik eruit om enigszins wat aanwijzingen te geven. Dan moeten we toch ook weer omhoog en dat is wel een tricky one met een bocht, waardoor je geen snelheid kan maken en diepe kuilen in de opgang. Ik loop naar boven toe om te kijken hoe het daar eruit ziet. Bovenop is het vlak en zie ik de nieuwe weg lopen, we hadden dus ook voor die route kunnen kiezen. Ik gebaar Rob dat hij kan komen. Ik zie hoe de wagen naar boven kruipt, banden af en toe los van het pad door de geulen, waardoor ik soms even mijn ogen dicht doe en hoop dat het goed gaat... maar Rob en het truckie zijn een goed team en gelukkig komen ze uit de rivierbedding. Ik had dus niet de juiste keuze gemaakt, maar het was wel een avontuur... Door dit geintje is het al vrij laat en de schemer valt snel. Nog een klein stukje en dan overnachten we op een bergplateau. Eerste stuk hebben we gered, nu maar eens kijken wat we morgen tegen komen.