Biertje!

15 augustus 2022 - Radeče, Slovenië

Als eerste wil ik onze “volgers” bedanken. Fijn om te lezen dat jullie genieten van onze reisverslagen en wij lezen met plezier jullie reacties, tips en medeleven.😊De knuffels voor Lola heeft ze ontvangen en haar nagel is inmiddels genezen.

We zijn er klaar voor… YeeHaw! Het is 5 augustus en om 17.00 uur start het Country Evenement Wild West on Fire. We zien de mensen binnenkomen, gekleed in stijl met cowboyhoed en laarzen. Wij zien er dus uit als toerist, maar gelukkig kan je op het terrein hoeden kopen en laarzen. Rob koopt een cowboyhoed en ik laarzen. Zo horen we er toch een beetje bij….

Er is een  grote overdekte tent waar het line dansen plaatsvindt, een gedeelte waar bands optreden en verder een plein met eettenten en tapbier. Er staan wat paarden in een paddock en verder op het terrein staan Amerikaanse auto´s en een truck. Voor een impressie van het geheel kan je de video bekijken. Het is geen groot event, dus overzichtelijk en gezellig. Rob heeft een paar bierdrinkmaatjes in de avond en ik probeer nog mee te dansen in line… maar het lijkt nergens op…. Uiteindelijk gaan we richting bed en horen nog tot laat in de nacht de country songs.

Zaterdag 6 augustus EN DIT IS DE HOOFDDAG. De BBQ competitie gaat van start met de Dutch BBQ Smokers, diverse line dance workshops worden gehouden (waar ik aan mee wil doen), een horse show wordt uitgevoerd en de enige echte countryband “Rockin Bonnie” treedt op in de avond. Als afsluiting is er dan nog een dansshow met professionele line dansers. Maar een gedeelte van de dag valt letterlijk en figuurlijk in het water….

Volgens programma start de BBQ competitie om 15.00 uur. Wij vinden dat een mooie tijd, na het bijkomen in de ochtend van de vorige avond. Als we rond 14.00 uur klaar zijn om de wagen uit te gaan, begint het een beetje te spetteren. Er klonk al wat gedonder in de verte, maar dat is nu dichterbij gekomen. Het gaat steeds harder regenen, waaien, het dondert en het bliksemt (en 't regent meters bier😉). We besluiten nog even binnen te blijven totdat het ergste voorbij is.

14.45 Uur. Het druppelt nog een beetje, maar de wolken maken plaats voor de zon, dus naar buiten richting de BBQ competitie. Daar aangekomen zijn de Dutch Smokers nergens te bekennen. Waarom ze er niet zijn, geen idee…. Het ziet er ook nog niet uit als een wedstrijd. De deelnemers die er zijn, zijn alles nog aan het voorbereiden. We laten het even voor wat het is. Doordat deze “onverwachte” regenbui is geweest, is het hele programma omgegooid. Het podium waar de bands optreden heeft het te voorduren gehad en kan niet meer gebruikt worden. De hele boel verhuist naar de tent waar de line dance plaatsvindt, waardoor diverse workshops vervallen. De horseshow begint uiteindelijk, maar dit ziet er een beetje simpel uit. Voor een leek en kinderen misschien fantastisch, maar voor een paarden”meisje” (zoals ik)… Tsja…

De sfeer van gisteravond is er niet, wellicht is het nieuwe er vanaf. Zelfs het biertje, wat gisteren zo lekker smaakte, valt verkeerd. We hangen een beetje in de tent en daar zijn nog wat mensen die aan het line dansen zijn. 2 Jongens trekken de aandacht die erg goed dansen en vele telefoons gaan omhoog om een video te maken. Ik maak ook een video, want het is erg leuk om naar te kijken. Later horen we dat het line dance choreografen zijn. Dat verklaart het….

We wachten op de hoofdact “Rockin Bonnie”. Maar dit is niet de muziek voor ons. Countrymuziek kan leuk klinken, dat horen we nu 2 dagen. Maar deze band is oubollig. We houden het voor gezien.

7 Augustus en tijd om te vertrekken van het feestterrein. Even naar een plek waar het rustig is en we de watertank kunnen vullen. We komen uit bij een camping van een boerenbedrijf in Dolsko. Je kan daar een plekje in de boomgaard zoeken. Wij passen qua hoogte niet onder de bomen, maar we vinden toch een mooie plaats aan het riviertje. Relaxte sfeer, gemoedelijk, heerlijke wijn, lekker koel biertje en een smakelijke eenvoudige lunch bij aankomst. Mooie bijkomstigheid is dat er een treinstation is op 20 minuten lopen die naar de Hoofdstad Ljubljana gaat. We blijven er in totaal 4 nachten staan en gebruiken de eerste dagen om onderhoud te plegen aan de wagen en diverse schoonmaakwerkzaamheden.

Op 10 augustus gaan we rond de middag met de trein naar de stad. In de trein moet Lola een muilkorf om (Gevaarlijk Ras). Dit is de eerste keer, dus Lo vindt het niet prettig, maar legt zich er na een paar minuten bij neer. Met een kleine 15 minuten zijn we in Ljubljana. Het is niet een hele grote stad en alles is goed  te bewandelen. We doen wat sightseeing en halen een bord Mie bij een foodtruck. Erg lekker en Rob oefent alvast met de eetstokjes, wat hem goed afgaat. We wandelen door de ruime straten van de stad en lopen door het park Tivoli. Via een kunstenaarswijk in een “gevaarlijke” achterbuurt gaan we weer terug met de trein naar de camping.

Tijd om te gaan…. Maar waarheen? We hebben nog gelezen over een bierfontein in het plaatsje Žalec. Dat lijkt ons ook wel wat. We gaan met een zelfgemaakte route op pad. Maar het eerste stuk moeten we weer terug vanwege een tunneltje die 2.20m hoog is. Zelfs met de banden leeg laten lopen komen we daar niet onderdoor.🤣 De route is mooi en we gaan weer over een bergpas met diverse haarspeldbochten. In de middag parkeren we op een camperplaats in het stadje. We passeren daarbij al de bierfontein, dus dit is echt “om de hoek”.

Op naar de fontein! Leuk concept…. Je koopt een bierglas met een chip op de bodem en zet het onder een van de kranen in de bierfontein. De kraan detecteert de chip en begint zelf het gekozen bier te schenken. In totaal kan je 6x tappen en neem je het glas mee als souvenir. Er is zelfs cannabisbier! De sfeer is goed. Iedereen geniet in ligstoelen met op de achtergrond lounge muziek.

Na een rustige start op 12 augustus vertrekken we naar een volgende overnachtingsplaats. We belanden bij een parkeerplaats aan de rivier Sava in het plaatsje Hotemež. In de nacht naar de 13de regent het en het is een koude dag. In de middag klaart het op en maak ik een wandeling met Lola langs de rivier. Er zit veel vis in dit water, want er zijn genummerde plaatsen waar viswedstrijden worden gehouden. Bij de parkeerplaats waar we staan is dan ook een hengelclub.

De 14de is het een prachtige dag en besluiten we onze muggentent op te zetten. Deze hebben we gekocht, maar nog nooit uitgeprobeerd. "Binnen 1 minuut opzetten en afbreken", staat er op de verpakking. En inderdaad. het gaat razendsnel. Niet binnen 1 minuut, maar met 5 minuten staat de tent en dat zonder kampeerervaring. Met onze stormlamp in de top, biertje erbij, genieten we van onze muggen loze avond en zeggen tegen elkaar...

We blijven nog een dag staan😊