De toekomst van Saoedi Arabië

25 maart 2024

We zijn in Al Ula. Geparkeerd op een parking nabij het bezoekcentrum waar je tickets kan kopen voor de bezienswaardigheden. Hier kunnen we ook blijven staan voor de overnachtingen en is het een opstappunt voor bussen, die je overal gratis heenbrengen. Goed geregeld!👍

Bij het bezoekerscentrum kopen we tickets voor dé attractie van Al Ula: Madain Saleh. Madain Saleh, in de oudheid Hegra geheten, is een oude stad in Saoedi-Arabië. De ruïnes van Madain Saleh liggen in de Hidjaz, op ongeveer 22 km van Al-'Ula. De stad staat sinds 2008 op de Werelderfgoedlijst van UNESCO als eerste vermelding in Saoedi-Arabië (bron Wikipedia)

Het volk, de Nabateeërs (die ook Petra in Jordanië hebben gebouwd) zijn lekker bezig geweest om zo een 2000 jaar geleden graftombes uit rotsen te hakken. De site is alleen per tour guide te bezoeken en vooraf te reserveren. Vanaf het bezoekerscentrum neem je de shuttlebus naar de site en dan stap je over in een andere bus, die je vervolgens over het terrein rijdt en je hier en daar bij een aantal tombes uit kan stappen en uitleg krijgt. Het is bizar om te horen, dat deze site een aantal jaren geleden niet omheind was en iedereen met zijn auto  overal vrij doorheen kon rijden. 😳Klik hier voor video!

Het land is ook pas sinds 2019 opengesteld voor toeristen en is zich steeds meer aan het ontwikkelen. Al Alu bijvoorbeeld verwacht in 2035, 2 miljoen bezoekers per jaar te gaan ontvangen. Nu zijn diverse “attracties” nog vrij te bezoeken, maar ik denk dat dit met enkele jaren voorbij is.

Een attractie die vrij te bezichtigen is, is de “Elephant” rock. Een rots van 52 meter hoog die de vorm heeft van.... inderdaad een olifant! De omgeving is erg leuk aangekleed met diverse zitjes, loungebanken verzonken in de grond, ontvangst met Arabische koffie en dadels, de mogelijkheid om een hapje te eten en als de avond valt gaat de verlichting aan. Er hangt een erg relaxte sfeer.

Nog een gratis event is Desert X AlUla, wat alleen in een bepaalde periode te zien is. Het zijn verschillende kunstwerken in de woestijn. Ook weer goed geregeld. In de shuttlebus naar de locatie en daar stap je in een golfkarretje en rijden ze je langs diverse kunstwerken, waarbij een guide uitleg geeft wat de kunstenaar bedoelt met het werk wat daar is neergezet. Klik hier voor video!

Genoeg rondgereden met bussen en we stappen weer in ons truckie om de weg te vervolgen richting Tabuk. Onderweg daar naar toe brengen we een bezoekje aan de “Rainbow arch” en overnachten in dit gebied. Daarna is er nog een route die langs diverse rotsformatie gaat. Het eerste stuk is via een grindpad en daarna wordt het zanderig. Als we verder willen, moeten we hiervoor de banden aflaten, maar voor die paar kilometer houden we het voor gezien. We zetten de wagen neer voor de nacht en genieten van een prachtige sterrenhemel.

Zondag 17 maart komen we aan in Tabuk. We zijn beiden niet lekker. Beetje grieperig en hoesten. We vinden een plek bij een park, waar het overdag rustig is en als de zon ondergaat het wat drukker wordt. Het is Ramadan en begin van de avond komen er gezinnen die daar de “Iftar” nuttigen. Zo heet de maaltijd die gedurende de vastenmaand Ramadan gegeten wordt direct na zonsondergang. Wij doen niet aan Ramadan en toch komen de mensen hun eten delen met ons. Op 1 avond krijgen we zoveel dat we genoeg snacks voor 2 dagen hebben.😊

En wie komen er aanrijden met hun brandweerwagen….  Peter en Ulli waarmee we de Wahiba Sands hebben gereden. Een gezellig avond, waarbij we nog van een local koffie en dadels krijgen. Na een regenachtige dag, die daarop volgt, blijven we binnen. Nog steeds niet lekker, kruipen we in bed en kijken een film. Het is lang geleden dat we regen hebben gehad, maar dit is wel de perfecte dag ervoor.😁 De volgende dag schijnt de zon weer en we nemen afscheid van Peter en Ulli, die hun weg vervolgen naar Jordanië. Met een paar weken zullen wij daar ook heen gaan, maar eerst nog even wat tijd hier in Saoedi Arabië. We willen nog een paar dagen op het strand aan de Rode Zee verblijven en dan zo langzaamaan naar de grens.

We blijven een paar dagen bij het park staan om wat schoonmaakklusjes te doen en Rob stelt de achterremmen opnieuw af. Bij dit werkje ontdekt hij een scheur in de plaat waar een schokbreker aan bevestigd is. Ook is er een beugel afgebroken van de uitlaat. Zal een combinatie zijn van niet echt goed laswerk wat verricht is in Oman en de offroad paden die we rijden.🤔De beugel van de uitlaat kan Rob repareren door middel van een gaatjesband te plaatsen en voor het plaatje van de schokbreker moeten we naar een lasser. Donderdag 21 maart op zoek naar een lasbedrijf, wat nog niet meevalt tijdens de Ramadan omdat veel bedrijven zijn gesloten. Toch lukt het en worden we gelijk geholpen. Een nieuwe plaat wordt er gemaakt en bevestigd. We kunnen weer verder hobbelen.😊

Zaterdag vertrekken we richting de kust. Van Peter en Ulli hebben we informatie gekregen dat een bepaalde weg is afgesloten en zij weer terug moesten via een andere plaats om naar de kust te komen. Deze afsluiting heeft te maken met het project Neom. Neom is een Saoedisch project voor de ontwikkeling van een toeristische stad, tevens Speciale Economische Zone. Het project is onder meer bedoeld om internationale investeerders aan Saoedi-Arabië te binden (bron Wikipedia)

Het is een gigantisch project en onderweg zie je de bouwputten en rijden er veel vrachtwagens. Sommige projecten moeten al over een paar jaar klaar zijn en andere gaan nog wel 10 jaar duren voordat het gerealiseerd is. We hebben een video gevonden waarin de diverse projecten uitgelegd worden. Zeer interessant hoe de toekomst er hier uit gaat zien. Klik hier voor de video via Youtube!

We maken een tussenstop in het stadje Duba, waar we ook veel mensen ontmoeten die aan het Neom project werken. In de avond wandelen we over de boulevard en nemen een koffie. Na een rustige nacht vertrekken we naar een strand aan de Rode Zee. Hier vinden we een plek waar we een paar dagen willen blijven staan om daarna richting Jordanië te gaan.

Jouw reactie