Aankoop wagen en de weg naar de verbouwing

13 november 2021 - Nederland, Nederland

We beginnen in 2014 met het zoeken naar een geschikte wagen voor onze reis die we in 2020 willen starten. Na het internet te hebben doorgespit komen we uit op een 4x4 vrachtwagen. Hiermee kunnen we van de gebaande paden af en is er voldoende ruimte om er een complete zelfvoorzienende woning van te maken. We gaan kijken in maart naar 4 wagens die nog omgebouwd kunnen worden naar onze eigen indeling, 3 in Duitsland en 1 in Zwitserland. Een Mercedes, Iveco Magirus, Steyer en Unimog. De eerste wagen is de Mercedes in Duitsland, maar deze gaat het niet worden. De tweede is in Zwitserland, de Iveco Magirus. Zodra de wagen uit de loods rijdt ben ik op slag verliefd.... Het is het model, de binnenkant die ruim is en als Rob eronder heeft gekeken en zegt dat de wagen goed is onderhouden en ook terugkomt van de proefrit met een een goed gevoel, dan weet ik het zeker.... dit is onze wagen! De andere 2 hoef ik niet meer te zien. Rob gaat er in mee, ook omdat dit een luchtgekoelde motor van Deutz is. We maken de deal met de Zwitser en keren terug naar Nederland om een paar weken later de wagen op te halen.

Het is mei en we gaan de wagen ophalen. Onze honden, Shela en Kelsey, gaan ook mee. Na even wat stress omdat de "tijdelijke" kentekenplaten niet zijn geleverd, kunnen via Expeditievoertuigen wat regelen en zijn we op weg naar Zwitserland. We rijden de nacht door en komen vroeg in de ochtend aan. De wagen staat klaar en we krijgen er nog 2 reservebanden bij. We nemen afscheid van de Zwitser en gaan richting de Duitse grens waar we de wagen moeten invoeren bij de Douane. Na van het ene loket naar het andere te worden verwezen, rijden we een tijdje later zonder problemen Duitsland in. We nemen nog een overnachting op een camping, want we zijn erg moe van de rit. Al gauw is iedereen in relax stand.

In de ochtend vertrekken we weer en rijden de hele dag, met wat pauzes, door zodat we in de avond in Nederland aankomen. We hebben afgesproken met Hugo, van Expeditievoertuigen, dat hij de wagen klaarmaakt voor de keuring RDW en regelt dat de wagen een Nederlands Kenteken krijgt. Met een aantal weken kunnen we dan weer de wagen ophalen.

Het is 19 juni! Rob zijn geboortedag en de dag dat we de truck gaan ophalen bij Hugo. De wagen is APK gekeurd en staat op Nederlands Kenteken. Er moest wel een onderrijbeveiliging aangebracht worden, wat verplicht is voor Nederland.

We gaan gelijk door naar Bad Kissingen in Duitsland, daar vindt een jaarlijks evenement plaats; Abenteuer Allrad. Hier kunnen we ideeën opdoen voor het verbouwen van de wagen. Mooie timing dus en op het laatste moment besloten met de truck te gaan omdat het gewoon te leuk is om erin te rijden. Had al hotel geboekt, dus hier gaan we wel overnachten. Na een hele dag rondlopen op het terrein, hebben we veel gezien en aardig wat om over na te denken. We willen eerst nog een aantal keren met de wagen op pad, om nog wat gevoel erbij te krijgen, voordat we definitief gaan verbouwen.

De volgende rit is naar een beurs in Düsseldorf voor alles en nog wat op kampeergebied. Tijdens de rit daar naar toe, rijden we over een hobbeltje, die in de weg zit, en ineens werkt het gaspedaal niet meer. Deze zit helemaal op de grond en Rob kan niets meer doen. We zetten de wagen op de vluchtstrook en al gauw komt Rijkswaterstaat eraan om een weghelft af te sluiten. Na wat onderzoek is het niet echt te zien, wat er aan de hand is. We zijn lid van de ANWB, maar niet voor een vrachtwagen. Toch maar even bellen of zij kunnen helpen en ja hoor even later is de ANWB er. De man vindt het alleen maar leuk dat hij nu niet een personenauto hoeft te helpen, is weer een keer wat anders.... Maar eerst worden we weggesleept naar een in de buurt gelegen parkeerplaats waar we wat veiliger staan. Uiteindelijk lukt het met wat sleutelen dat het gaspedaal weer gebruikt kan worden en kunnen we onze weg vervolgen. Achteraf blijkt dat er een bout van het motorblok is afgebroken en deze is gezakt waardoor ook het gaspedaal verdween. Hier komen we pas veeeeeel later achter.... ☹

Omdat we geen Off Road ervaring hebben, gaan we een dagcursus volgen in België. Degene die dit organiseert heeft eerst het traject zelf gereden met zijn jeep en hier en daar al wat takken verwijderd, zodat wij met onze truck erdoor kunnen. Maar helaas is dat soms toch niet voldoende en moet er nog ter plekke wat takken worden gesnoeid. We krijgen vooral tips en tricks gaande het traject en het is niet echt "Off Road"... Geen modderpaden of zo..... Maar het gaat meer om behendigheid en het leren kennen van je wagen..... Voor mij is het de eerste keer dat ik in de wagen rijd, want op dat moment heb ik nog geen C Rijbewijs. Maar zo op het terrein kan ik een beetje oefenen.

Inmiddels hebben we ons aangesloten bij de Magirus Deutz club. Deze organiseren ook klusweekenden zodat we meer over de motor van de wagen te weten komen en met mensen in aanraking komen die passie hebben voor hun Magirus Deutz wagen. Zo ontmoeten wij ook Hans en Bianca uit Delden, waar het leuk mee klikt en zo nu en dan overnachten als we de grens van Duitsland overgaan. Een aantal keren gaan we ook naar de Magirus weekenden die worden georganiseerd en is het een gezellig samenzijn.

We gaan nog een weekend zelf een beetje oefenen in Fürstenau, Duitsland. Hans en de buren gaan ook mee. Allen hebben een 4x4 wagen, dus kunnen zich ook uitleven op het parcours.

In december 2014 maken we diverse ontwerpen voor het interieur en begin 2015 hebben we een afspraak bij Orange Works expeditiemobiles om te informeren wat het nou kost om een casco en interieur aan te passen. Dit gaat aardig wat geld kosten en we besluiten de verbouwing zelf te gaan doen. We komen via, via in aanraking met een aannemer die een loods heeft op 15 minuten autorijden van ons huis en het geweldig vindt wat we doen. Daar mogen we dus gaan knutselen aan de wagen. In maart 2015 starten we hiermee. Als je naar "de verbouwing" gaat kan je lezen wat we gedaan hebben. Om dit te zien in een diashow neem een kijkje bij video's.