De verbouwing

12 november 2021 - Nederland, Nederland

In maart 2015 beginnen we.

Eerst het oude interieur eruit en daarna de wanden en de isolatie. Het enige wat blijft zitten is het plafond. Bestaande ramen en dakluiken gaan eruit. De openingen die hierdoor ontstaan worden vergroot of juist verkleind om nieuwe ramen te plaatsen en dakluiken van de firma Outbound. Boven het bed komt een groot dakluik voor op het dak te klimmen als vluchtroute, maar ook om bij de zonnepanelen te komen. Er wordt een doorgang gemaakt van het woongedeelte naar de cabine. Deze kan d.m.v. een rolluik worden afgesloten. Nieuwe isolatie wordt aangebracht en latten bevestigd voor het aanbrengen van de Trespa wanden. De geraamtes van de kledingkast, kastjes badkamer/slaapgedeelte, keuken en toiletframe worden gemaakt van aluminium en kunnen zo in 1 keer geplaatst worden en afgewerkt. De vloer wordt voorzien van vloerverwarming en isolatie met daarop aluminium platen voor een goede warmtegeleiding. De vloer wordt afgewerkt met een teakvloer. De douchebak is van RVS gemaakt met daarin verwerkt een goot rondom voor een goede afvoer. Er is gekozen voor een zelfbouw droog toilet. De plas wordt gescheiden van de poep en apart opgevangen. Hierdoor bespaar je op water en heb je geen chemicaliën nodig. Voor nog meer besparing van water hebben we een knijp handdouche genomen, zodat je alleen water pakt als je dit nodig hebt. In de kledingkast en keuken komen kratten die makkelijk in en uit schuiven. Gekozen voor schuifdeurtjes i.v.m. de ruimte en geen scharnieren die stuk kunnen. De deur van de kledingkast is ook te gebruiken als deur voor de badkamer. Boven de keuken komt een plank met afsluitbare potten om het wat speels te houden. Onder de plank komt verlichting voor het aanrecht. Het aanrecht is van hout met een diepe spoelbak en afdruipblad. Koken doen we op een 2 pits inductie kookplaat. Koelkast onder het bed met koel en vrieslade. De meest gebruikte glazen/bekers hangen in beugels aan de wand voor de makkelijke pak. Er is een kleine magnetron/oven. Onder de keuken bevindt zich 1 Lithium accupakket van 24 volt / 400Ah en een zekeringenhouder 12v en 24v.

Boven de doorgang van de wooncabine is een plank die dient als boekenkast en het controlepaneel is daar te bedienen. Er is een zithoek gemaakt en bekleed met autoleer. De bekleding is doorgetrokken in de stoelen van de cabine, plekje voor de hond en een aparte poef als opstap om het bed in te komen en dient tevens als wasmand. De zithoek is geplaatst op de watertanks die op maat zijn gemaakt van PE. 1 Tank van 100 ltr. en een tank van 250 ltr. Verder hebben we nog 2 aparte water jerrycans van 20ltr. per stuk. De verwarming komt van een dieselkachel, die uit de botenwereld komt, en geeft een heerlijke warmte en gezellig vuur. De diesel komt uit de tanks onder de wagen en wordt elektrisch gevuld door een apart dieselpompje. Een inklapbare tafel, die alle kanten op kan draaien (ook uit de botenwereld), en uitgeklapt ruim voldoende is om te eten en wegenkaarten neer te leggen voor routes te maken.

Op het dak liggen een 3-tal zonnepanelen van elk 250w - 24v, die in elke stand kunnen worden geplaatst. En nog een apart zonnepaneel die we overal kunnen neerzetten. Er is een frame gecreëerd met Red Cedar planken die als tropen dak dient om warmte tegen te gaan en om over het dak te kunnen lopen. Er zijn aan de buitenkant luiken voor de ramen geplaatst ter bescherming en dienen ook als zonwering als ze openstaan. Achterop is een frame gemaakt om 2 reservebanden mee te nemen, 1 met velg en 1 zonder. Hieraan bevestigd de stalen rijplaten en de trap voor in de wooncabine te komen. Voor de reservebanden hebben we hoezen laten maken om uitdroging te voorkomen en aan de hoes is een extra tas bevestigd om spullen in mee te nemen en afval in kwijt te kunnen. Onder de wagen 4 opbergkisten laten maken en bevestigd. Op de cabine is een imperiaal gemaakt voor een dakkoffer te plaatsen en extra opbergruimte te creëren. De bumper verlengt om een motorfiets mee te kunnen nemen of fietsen (daar zijn we nog niet uit) met daaronder een frame om 3 Jerrycans voor reserve diesel/benzine. Een lier geplaatst voor de motorfiets erin en eruit te kunnen takelen. Bullbar opgezet die kan kantelen, zodat de motorruimte goed bereikbaar blijft. Extra verlichting geplaatst door een Ledbar aan te brengen aan de voorkant en bovenop extra lampen die dienen als schijnwerpers. Ter bescherming van het voorruit gaasrek gemaakt en voor de koplampen hetzelfde.

Onder het bed kan je vanaf een luik aan de buitenkant de technische ruimte in. Hier hangt de omvormer van 24v naar 230v, Acculader van 100v-250v 25A, Expansievat voor CV, Elektrische boiler 230v, 20ltr. Een wasmachine, grijswatertank 90ltr. en extra opbergruimte die dient voor o.a. reserveonderdelen, stoelen en alles wat we nog meer willen nemen. Verder nog 1 luik met toegang voor het legen van het toilet en een luik waar het water gedeelte achter zit om water te tanken en een kraantje om water buiten te pakken.

Luchttanks zijn verplaats van de voorkant naar achteren. De oorspronkelijk uitlaat die aan de zijkant zat hebben we naar boven gebracht. Lucht snorkel aangebracht voor het luchtfilter.

De stalen dieseltanks gaan eronderuit en hiervoor komen 2dehands tanks van een DAF, 2x 400ltr. met ingebouwde dagtank welk dient als je in de bergen rijdt. Onder de dieseltanks een frame met beschermingplaat tegen opspringende stenen. In dit frame uittrektafel verwerkt om als werktafel of eettafel te dienen. Wielkasten bekleed met staal voor bescherming en makkelijk schoonmaken.

Het woongedeelte krijgt aan de buitenkant een lekker kleurtje en de cabine wordt geheel geschuurd, in de grondverf gezet en geschilderd met een 2 componenten verf. De cabine wordt volledig gestript en in de grond gezet, met daarop isolatie met geluiddempende werking. Een uitschuifbare mast met een ontvanger voor WIFI wordt aan de buitenkant van het woongedeelte bevestigd.

Met deze werkzaamheden zijn we in mei 2017 klaar en gaan we onze eerste testrit maken in juli 2017 naar Zweden. De motorfiets gaat dan nog niet mee, maar de fietsen gaan erop. Na deze rit moeten er wat kleine aanpassingen plaatsvinden en de volgende rit is naar Marokko in december 2017. Tijdens deze reis nemen we de motorfiets mee. De laatste rit die we maken, voordat we uiteindelijk de echte "reis" gaan maken, is naar Schotland in mei 2019 en nemen de fietsen weer mee. Uiteindelijke conclusie is dat we zowel de fietsen als de motorfiets niet gebruiken en de verlenging van de bumper weer ongedaan maken. Dit scheelt ook weer in onze lengte en gewicht.

Toch willen we wel wat bij ons hebben, zodat we even naar een markt en/of winkel kunnen, zonder de wagen te pakken. We gaan voor vouwfietsen! Of deze het wel gaan overleven, dat moeten we dus nog meemaken..... 😊 Maar om de vouwfietsen kwijt te kunnen, moet er een kast komen en ik wil eigenlijk van die lelijke dakkoffer af die nu op de imperiaal staat. Dus er gaan weer aanpassingen plaatsvinden en laten het dit keer uitvoeren door het ARLI dat een constructiebedrijf is in metaal.

Wat zijn dan de aanpassingen?? Nou daar gaan we: Dakkoffer eraf en  reserveband zonder velg erop (die eerst achterop zat) en een metalen dakkoffer waar voorraad motorolie inpast en bergingsmaterialen. Een stuk beter! Waar de reserveband zat is een kast gemaakt waar de fietsen inpassen en een onderkast voor lange voorwerpen. Ook past hierin de grote zonneluifel, stokken en andere spullen die we mee willen nemen om het leven aangenaam te maken. Verder willen we meer opbergruimte onder de wagen en besluiten de dieseltanks toch te gaan verkleinen. We gaan naar 1x 200ltr., 1x 360ltr., en een dagtank van 40ltr. en achterop hebben we nog 2 diesel jerrycans van 20ltr. elk. De verkleining van de dieseltanks biedt ruimte voor rechte onderkasten i.p.v. de kleinere kasten met schuinen kant. Overal waar er nog kastruimte gecreëerd kan worden wordt uitgevoerd en wordt er creatief nagedacht om bijvoorbeeld de sleepstang, rijplaten en stempels te bevestigen. Bij de ingang van het woongedeelte komt een uittrektrapje om zo even makkelijk in en uit te stappen bij bijvoorbeeld boodschappen doen. De uitlaat is vernieuwd en heeft een grotere diameter pijp.

Ja, dat is het dan zo een beetje en daar moeten we het mee gaan doen! O, JA de luchtsnorkel is eraf gehaald, intercooler geplaatst, turbo vervangen voor nieuw type, brandstofpomp opnieuw afgesteld, verenpakket laten aanpassen, nieuwe schokbrekers en binnen in het woongedeelte is een EHBO kast gekomen op de plaats waar de combimagnetron zat, want die heeft het begeven.

Ik weet wat je denkt.... hoe ga je nu brood bakken of een lekker gegrild kippetje maken... Nou daar hebben we de INSTANT POT DUO CRISP AIR FRYER voor.... Is een snelkookpan en heeft niet veel water nodig om te koken (wat gunstig is). Maar het bakt, grilt en kan nog veel meer... Ik ben er blij mee.... We hebben gezien tijdens de testritten dat we voldoende stroom hebben, dus geen probleem om deze alles in 1 pot te gebruiken.

U leest het... we zijn lekker bezig geweest de afgelopen jaren.... Learning all the time 😊