Voorbereiden vertrek uit Nederland

21 november 2021 - Nederland, Nederland

Het is zover....  We gaan in januari 2022 vertrekken uit Nederland!

Al jaren zijn we ons aan het voorbereiden voor weg te gaan. Wagen gekocht in 2014 en daarna volledig verbouwd. Wat testritten gemaakt en hieruit zijn dan weer aanpassingen doorgevoerd. Tussen het klussen door slaag ik in 2016 voor mijn C Rijbewijs. In 2019 doe ik een EHBO cursus voor honden bij onze dierenarts en verder volgen Rob en ik een EHBO cursus bij RSMedicalSailing. Deze cursus is eigenlijk voor vertrekkers op zee, maar wij kunnen gewoon meedoen. Het programma is net iets uitgebreider als de normale EHBO trainingen en leer je hoe te handelen bij noodsituaties op medisch gebied. Wij hebben daar ook onze EHBO koffer gekocht die zeer compleet is en tijdens de cursus uitleg krijgt hoe je alles moet gebruiken.

Rob is gestopt met zijn werk in 2020, als ZZP'er in de installatietechniek, en heeft zich bezig gehouden om onze woning te renoveren en energieneutraal te maken. Ik heb sinds 1 september 2021 mijn werk als trainingoperations neergelegd om me volledig te storten op de voorbereidingen.

Onze woning is inmiddels verkocht en in januari is de overdracht. Na de notariële afwikkelingen vertrekken wij direct met ons "huisje op wielen" richting Delden, waar we de laatste nacht in Nederland doorbrengen. Het idee nu is, dat we dan afzakken naar het zuiden en ergens in Spanje, Portugal of Marokko een paar weken gaan staan en uitzoeken wat we eigenlijk gaan doen en aan begonnen zijn.

We hebben geen vast plan en gaan gewoon maar rijden en zien hoever we komen. Omdat we wel denken een aantal jaar te gaan reizen, moeten we ons uitschrijven uit de BRP (Basisregistratie Personen). Voor iedereen die ook vertrokken is uit Nederland om te gaan reizen is dit herkenbaar; 8 maanden of langer in het buitenland, ERUIT! Je hebt dan geen vaste woon -en verblijfplaats meer (handig...). Ook wij hebben natuurlijk geprobeerd om te praten met de gemeente voor het verkrijgen van een briefadres, maar helaas geen medewerking. We zullen ons dus gewoon uitschrijven en komen in het RNI (Registratie Niet-ingezetenen) terecht. Voor bereikbaarheid instanties zullen wij een correspondentieadres aanhouden en dan zien we verder wel.

Om te kijken of we de verplichte basiszorgverzekering aan moeten houden is een onderzoek aangevraagd bij het SVB voor de Wlz. De uitslag horen we dan als we uitgeschreven zijn (handig...), maar het ziet er wel naar uit dat we verplicht verzekerd blijven. Voor de zekerheid sluiten we wel, voor een aantal maanden, een reisverzekering af bij Allianz Global Assistance die medische kosten verzekeren. Mocht het zo zijn dat we uit de verplichte zorgverzekering worden gegooid dan zijn we in ieder geval verzekerd. We moeten dit wel van te voren afsluiten, want zonder woon -en verblijfplaats gaat dat niet meer (handig...).

Als je (voor je pensioen) langer dan een jaar wegblijft uit Nederland wordt je met 2% per jaar gekort op je AOW. Dit vinden we ook logisch, net zoals je geen recht hebt op diverse toeslagen. Maar geen inschrijving, betekent ook dat je geen Nederlands Kenteken op je naam kan houden. Erg handig als je met een voertuig gaat reizen. Contact opgenomen met de RDW hierover, maar die zeggen: "als je de grens over bent, ben je voor ons niet meer interessant". Handig!  Het is dan ook niet mogelijk om een Nederlandse autoverzekering  af te sluiten. Wij hebben een Duits bedrijf TourInsure gevonden waar we de wagen wel kunnen verzekeren. Nederlandse bank kan je niet aanhouden, want je raadt het al ..... (handig...) Dus hebben we buitenlandse bankrekeningen, waaronder de N26 een Duitse bank.

En zo kom je in een wereld van regelen, regelen en nog eens regelen.... Het is niet inpakken en wegwezen..... Ik ga hier verder ook niet dieper op in, want je kan er heel veel tekst aan kwijt. Er zijn genoeg sites, van en voor reizigers, waar alles tot in de detail is uitgewerkt. Ik noem er hieronder wel een aantal waar wij ook onze informatie uit gehaald hebben. En verder gewoon lekker zoeken op het internet en vooral zelf bellen naar de instanties om het uit eerste hand te horen. Ook al wordt je hier wel eens moedeloos van, maar ook dit is een onderdeel van de voorbereiding.

Websites: Reisstel, Ikwilmeerreizen, mevrouwnomad, seogeek, zorgwijzer.nl, zorgverzekeringslijn, aroundtheglobe, exploringtheworld, 2xperience.

Om het overzicht te bewaren, en wat wanneer te doen, heb ik een bestandje gemaakt waar alles instaat wat te regelen voor vertrek. Een "To Do" lijstje. We hebben gekeken wat voor vaccinaties we nodig hebben ter bescherming voor diverse ziektes in verschillende landen en hebben ook malariapillen mee. We hebben nog geen idee waar we naar toe gaan dus worden "bijna" alle vaccins erin gespoten. Via thuisvaccinatie.nl hebben wij advies gevraagd en komen ze langs om de vaccinaties te zetten. We gaan langs bij de apotheek met de medicijnenlijst, die we via onze EHBO training hebben gekregen, en nemen door wat er mee gaat en wat op recept verkregen moet worden. We hebben geen medicijnen bij ons die onder de Nederlandse Opiumwet vallen. Dat scheelt weer een aanvraag bij het CAK. Wel hebben wij een medicijnenpaspoort mee. We laten een bloedonderzoek uitvoeren en weten dan ook gelijk onze bloedgroep.

We informeren bij een visum bureau hoe het in zijn werking gaat met visumaanvragen. Sommige visa kan je elektronisch aanvragen, via het visum bureau of zelf bij de Ambassade in een land. We zien wel even als het zover is hoe we dat gaan regelen. We willen in ieder geval nog ons paspoort vernieuwen voordat we weggaan en gaan dan voor een zakenpaspoort. Deze heeft meer pagina's als het "gewone" paspoort. Hopelijk kunnen we die aanvragen bij de gemeente. Ons rijbewijs is vrij recentelijk vernieuwd, dus daar kunnen we de komende 5 jaar mee rijden. Wel op tijd vernieuwen en via de procedure van de RDW. Hiervoor moeten we terug naar Nederland, ook omdat we door een Nederlandse bedrijfsarts medisch gekeurd moeten worden. Verder hebben we een echtheidsverklaring van het rijbewijs aangevraagd en gaan we nog langs de ANWB voor een Internationaal rijbewijs. Waarschijnlijk hoef je het nooit te laten zien, maar nu we nog een woon -en verblijfplaats hebben regelen we zoveel mogelijk.

Lola moet er ook aan geloven. Haar EHBO doosje wordt aangevuld en ze krijgt een inenting tegen hondsdolheid (rabiës). We laten ook nog een titerbepaling uitvoeren, zodat we dat bewijs bij haar paspoort hebben. Ze gaat onder het mes om een goedaardig bultje weg te halen. En voordat we in januari weggaan nog de laatste vaccinaties en een algehele gezondheidscheck.

Verder organiseren we in december een afscheid voor vrienden en "oud" collega's. Moeten diverse instanties geïnformeerd worden van ons vertrek en de wagen klaarmaken. Alles wat mee gaat wordt opnieuw ingedeeld, geregistreerd en gefotografeerd. Met name de reserve-onderdelen van welke merk, hoeveel we daarvan hebben en in welke krat het zit. Alle belangrijke papieren worden gedigitaliseerd en we gaan ook nog langs de notaris voor een testament op te maken, voor mocht er met ons tegelijkertijd wat gebeuren.

Nou dat was het zo ongeveer..... Nog even geduld en dan gaat in januari 2022 de reis beginnen!