In Zweden: 7 - 9 augustus

7 augustus 2017 - Linneryd, Zweden

7 aug
We willen op tijd weg, maar eerst nog even wat jongens helpen die met hun auto en boottrailer net de helling niet kunnen opkomen. Of ze doen het erom, voor een beetje sensatie😉
We hebben weer een route uitgezet met diverse trajecten die we uitproberen. We komen bij een plekje om ongeveer half 1. Lekker beschut en aan een meer. Mooie plek om vanavond te BBQen. Maar nu is het lunchtijd, dus maak ik wat te eten. Terwijl we daar nietsvermoedend op onze stoeltjes zitten, komt er een dikke Volvo door de bosjes aangereden. We zijn gespot (niet zo moeilijk natuurlijk met zo'n wagen) We moeten vertrekken en mogen hier niet staan. We hebben nergens een bord gezien van eigen terrein of dat we hier niet in mochten, maar de man is niet om te praten....
Teleurgesteld maar weer op weg richting een camperplaats die we hebben opgezocht. Toch proberen we nog een andere weggetje en komen uit bij een picknickplek in de buurt van Konga. Weer aan een meer en eigenlijk nog een mooiere plek dan waar we weggestuurd zijn. De BBQ kan aan vanavond en Rob zoekt als een echte "Oerman" de takken bij elkaar om het vuur aan te maken. Ik als “vrouw” ben bezig met de voorbereidingen van het eten. Lola moet toekijken hoe het vlees haar neus voorbij gaat. Na het eten, kijk ik weer een aflevering van "Helemaal het Einde!" en daarna lekker slapen.

8 aug
Het is mooi weer... we hebben een mooi plekkie... dus besluiten we nog een dag te blijven staan. We draaien 2 wassen, beetje relaxen en ‘s avonds weer vuur maken voor de BBQ.

9 aug
We hebben onderhand water nodig (dat krijg je na 2 wasbeurten), dus gaan we op zoek naar een camping of een camperplaats waar ze water hebben. Via de app Stelplatz vinden we een Farm die o.a. Lamsvlees verkoopt. We gaan erheen, want dan kunnen we ook vlees kopen voor Lola. Daar aangekomen is de winkel dicht. We bellen het nummer wat op de winkel staat, want voor de rest zien we ook niemand. Degene die ik aan de telefoon krijg zegt dat ze om 17.00 uur open zijn. Het is nu 13.00 uur dus daar gaan we niet op wachten. Ook is de wagen te groot voor de camper plekken en we kunnen geen water krijgen.

Dit wordt niks... we gaan verder... 2de plek is ook niets, bij Industriegebied... 3de optie kunnen we overnachten, maar krijgen geen water omdat het uit eigen bron komt en ze dit alleen voor privé gebruiken. 4de plek is een verlaten camping, waarvan ik de eigenaar via de telefoon spreek van de camping oppas. We kunnen staan en water krijgen, maar de camping is erg vervallen en besluiten om toch nog verder te proberen.

Laatste poging is een plaats bij een haven. De plekken voor campers zijn momenteel in gebruik genomen door een Jazz festival wat plaatsvindt van 10 -13 aug. Bij de haven kunnen we wel water tanken. Tijdens het vullen komt er een man op Rob afgelopen en is helemaal blij als hij onze wagen ziet. Hij vraagt of hij foto’s mag maken en de cabine mag zien en wil hier zelfs voor betalen! Rob weigert geld van hem aan te nemen, maar hij blijft maar geld toestoppen en wij weer teruggeven. Rob grapt dat hij mag kijken voor een biertje..... Nou dat hebben we geweten... hij koopt voor ons en zichzelf een groot fles bier en gaat gezellig met ons zitten en praten. Wat wij niet weten is dat hij met zijn vrouw en zoon hier is en die zitten in de auto te wachten. Dat blijkt later als zijn zoon hem op komt halen... Na wat protest gaat hij mee.... We krijgen zijn adres en hij nodigt ons uit om langs te komen als we in de buurt zijn...  Maar het lijkt ons niet handig om langs te gaan met een boze vrouw en zoon!

Wij bestellen wat eten bij het restaurant en gaan richting de wagen om het daar op te eten. Daarna kijken we nog rond of er toch nog een plekkie is om te overnachten. Want echt veel zin om nu nog te gaan rijden hebben we niet meer... We vinden een plek aan het water achter het festivalterrein en kopen gewoon een ticket bij het havenkantoor en krijgen gelijk een code voor de douches. We parkeren en plaatsen de ticket achter het raam. Eerst komt er een bewoner dat dit niet mag en daarna de organisatie van het festival. We verwijzen naar de ticket die we hebben gekocht voor de overnachting en bluffen een beetje... Het wordt geaccepteerd en we kunnen hier overnachten. Zo.... en dan nu op ons gemak douchen en een ijsje eten...