Van Spanje naar Marokko

2 december 2017 - Melilla, Spanje

Na een aantal dagen rijden door België, Frankrijk en Spanje arriveren we ‘s avonds op 1 december bij de Ferry in Motril. We kunnen op de parkeerplaats overnachten. Vroeg in de ochtend gaan de balies weer open om een ticket te kopen voor de overtocht naar Melilla. Melilla is nog een stukje Spanje in Marokko.

Om 5 uur gaat de wekker. Half 7 zijn we bij de ticketbalie. Het is al aardig druk. Met mijn halfbakken Spaans en wat Engels lukt het om de ticket te kopen. Om 10.00 uur vertrek en 1 uur voor aanvang inrijden. Op de parkeerplaats waar we moeten wachten, en hebben overnacht, ontmoeten we Edgar uit Spanje die op zijn motor ook naar Marokko gaat voor een paar weken.

Om 9.00 uur komt de havenpolitie en worden we naar de ferry gebracht. Het is niet erg druk en helemaal niet waar de vrachtwagens staan. We mogen Lola bij ons houden als we maar naar dek 9 gaan, helemaal bovenin. Iedereen is relaxed havenpolitie, ferry medewerkers.... Het is wel koud en winderig op het bovendek, maar gelukkig goed aangekleed en met een paar bakken koffie is de 4,5 uur zo voorbij en gaan we weer aan wal.

Op de wal aangekomen moeten we een bocht door die net wat te krap is voor ons omdat er bouwhekken staan. Politie die daar staat geeft aan dat we er wel door kunnen, Rob heeft zijn twijfels.... We rijden toch op, maar pakken een stuk bouwhek mee en bij achteruit rijden een verkeersbord. Rob moet op een heel klein stukje de grote banden draaien en met wat hulp van de politie, door het bord te draaien en de bouwhekken weg te duwen, lukt het. Verderop ook weer alle hulp van de politie zodat we kunnen doorrijden. Soms moeten we ook stoppen voor de politie, maar alleen omdat ze dan een foto kunnen maken van de wagen.

We zijn in Melilla... de diesel is gunstig geprijsd dus gelijk de tank bijvullen. En we zijn niet de enige die daar zo over denken. Het ziet er gezellig uit en de terrassen zitten vol, maar helaas kunnen wij nergens onze grote jongen parkeren en rijden we door. Op naar de grensovergang.

Overal sjacheraars die je willen helpen met een greencard. Politie die eerder een foto van onze wagen had genomen heeft gezegd niet in zee te gaan met deze jongens en door te rijden naar het loket waar je alles zelf kan regelen. Het is druk en chaotisch, toeteren, schreeuwen, mensen die vlak voor je wagen oversteken. Aangekomen bij het loket is het ons niet duidelijk waar we nu heen moeten. Een vriendelijk wat oudere net geklede man wijst ons een plek aan om te parkeren. We denken dat hij bij de douanepost hoort. Maar blijkt toch een sjacheraar.... we zijn er ingetuind... achteraf niet erg want hij helpt ons prima en hij “hoeft” er niets voor te hebben, maar we mogen zelf weten of we zijn loopjongen wat willen geven. Dat heeft hij goed aangepakt! Toch zijn we wel blij, want in deze chaos hebben we onze paspoorten afgestempeld en de greencard voor wagen en motor. We vragen nog na voor de hond, maar daar hoeft niets mee.... Wat nou gezondheidsverklaring van maximaal 10 dagen oud! Douane wil nog wel een kijkje in de wagen nemen. Vraagt eenmaal binnen of we een wapen en/of drone hebben. “Nee hoor” zegt Rob en de douane loopt langs onze ‘Machete’ weer naar buiten.

We mogen weg. Nog even een mannetje wat zegt al die tijd op onze wagen gepast te hebben, maar die negeren we vriendelijk. Langs het laatste loket, paspoort en greencard laten zien en we zijn in Marokko! Snel hier uit de drukte..... via de app IOverlander gaan we naar een overnachtingsplek.

Na een aardige klim komen we op het GPS punt. Geen hele brede weg, maar wel te doen. Ik loop naar de plek om te kijken of onze wagen daar past. Blijft moeilijk inschatten. Plek kan wel, maar de weg ernaar toe heeft een paar overhangende takken. Bij de eerste takken duwt Rob door, maar de takken zijn toch wat stugger dan gedacht en we besluiten te gaan zagen. Even verderop merken we dat we de top van de luchttoevoer kwijt zijn. Deze is eraf gevallen met het doorduwen. Na de wagen te hebben neergezet en even teruglopen, zien we de top in de berm liggen. We staan niet optimaal, maar het is mooi geweest voor vandaag. Vroeg naar bed...