Het is hot, hot, hot.....

21 mei 2022 - Freila, Spanje

Vrijdag 20 mei en het is hot, hot, hot in Spanje....

In de zon geeft de temperatuursensor 43,8 graden aan en in de schaduw is het 10 graden koeler. We zijn in Freila bij een stuwmeer en staan op een parkeerplaats van een restaurant dat permanent is gesloten. Waarschijnlijk niet door de Coronatijd heen gekomen, wat ontzettend zonde is.... want wat een mooie plek is dit! Gelukkig staat er wind en staan we een beetje in de schaduw van wat bomen en kunnen we afkoelen in het meer. Lola heeft haar plekje onder de wagen, waar het goed te doen is. Locals komen en gaan en andere reizigers verblijven hier ook in hun busjes of jeeps.

Het was in de eerste instantie niet de bedoeling om hier te staan, want we hadden een eigen route naar het meer uitgezet om zo alleen te verblijven. Een off road route die we helaas tot 900 meter voor de finish niet konden volbrengen. Hoe meer we het einde nadere werd het steeds dichter begroeid met bomen en overhangende takken. We besluiten terug te gaan. We hebben afgelopen week eerder een pad gereden met laag hangende takken en dat heeft er voor gezorgd dat we het regenklepje van de uitlaat kwijt zijn. Ons truckie is toch voor sommige paden te hoog.... Maar voordat we hier in Freila zijn aangekomen hebben we alweer verschillende plekken aangedaan. En wat gaat de tijd toch snel...

We zijn in Jerez de la Frontera op de feestweek Feria de Caballo. Jerez is bekend vanwege de sherry, paarden (Caballo) en de flamenco. Omdat het overdag te warm is, gaan we in de avond naar het feestterrein. Er zijn vele Casetas waaruit harde muziek klinkt en de mensen aan het drinken en dansen zijn. Het terrein is mooi verlicht en het doet sfeervoller aan dan in Sevilla. Maar ik kwam hier om paarden te zien, maar er is er geen 1 te bekennen. Dan maar uit eten bij restaurant "El Caballo" en morgen overdag weer terug naar het feestterrein.

We vertrekken in de middag, dit keer zonder Lola vanwege de warmte. De paarden paraderen tussen 13.00 en 19.00 uur, op het warmst van de dag.... hoe verzin je het.... Veel koetsen op het terrein, die je mee willen nemen voor een rondje. Beetje toeristisch is dit wel.... Er rijden ook ruiters over het terrein en vrouwen paraderen in hun jurken. Leuk om een keer meegemaakt te hebben en na een biertje met een Spaanse Bitterbal gaan we terug. In de avond drinken we een glas sherry die we van de campingbaas krijgen. Het is niet onze smaak, dus een sherry bodega hoeven we niet te bezoeken.

12 Mei vertrekken we richting Antequera en vinden een plek in een park waar we tegen de bergen aankijken. Het is weer een warme dag en er staat gelukkig veel wind. We blijven hier een dagje staan om wat wassen te draaien die in een mum van tijd droog zijn. Op 14 mei gaan we dan op pad richting Guadix. Dit is een tip die we van het Spaanse stel hebben gekregen, die we hebben ontmoet in Sevilla. Rob heeft voor het eerste gedeelte een eigen route gecreëerd om zo een stuk af te steken en binnendoor te gaan. Het is een stippellijn op de digitale kaart, dus kan van alles zijn. Dat zien we wel als we ervoor staan.

Het is een gravel pad.... dat redelijk te doen is. Rustig stuurt Rob de wagen er overheen in de lage gering. Ik loop af en toe voorruit om te kijken of het allemaal kan. We kruipen omhoog met wat diepe geulen en we trotseren onze eerste modderpoel(tje). Dan komen we op een vlak stuk met uitzicht over het dal. We hebben dan over 7,5km een uur gedaan! We besluiten om hier te blijven staan. We delen deze plek met de coördinaten via iOverlander, zodat andere reizigers ook kunnen genieten van dit uitzicht. De volgende ochtend vertrekken we en vervolgen het pad. Dit stuk is redelijk goed begaanbaar maar gaat nu naar beneden. Ja... wat omhoog gaat.... moet ook weer naar beneden....😊Rob moet regelmatig de motorrem gebruiken om de wagen af te remmen die met zijn 11,5Ton wel naar beneden wilt.... Eenmaal aan het einde, als we even stilstaan, komt er rook vanonder de motorkap. Rob checkt gelijk de temperatuur, maar die is goed. Motorkap open en het blijkt de ontluchting te zijn van de carter, die de overdruk naar buiten gooit. Het is verder geen probleem en kunnen doorrijden.

We rijden op een binnenweg en het is een mooie afwisselende route, met vlaktes en bergpassen. We rijden een park in bij een stuwmeer en parkeren daar de wagen om te overnachten. We zetten de luifel op, stoelen eruit en daar zitten we weer.... Het pad naar de plek is wat dichtbegroeid met bomen en takken. Ik dacht het kan wel, maar we nemen hier en daar wat takken mee. Gelukkig hebben we geen "nieuwe" wagen en kan de lak wel wat hebben... alleen het regenklepje van de uitlaat kon hier niet tegen.

We komen aan in Guadix. Onderweg hier naar toe wat grotwoningen gezien en veel bochten, klim en daalwerk. Maar we zijn er en staan op een grote parkeerplaats waar in het weekend de markt plaatsvindt. Het is maandag de 16de mei dus hebben hier geen last van. In de avond komen de jongeren een beetje crossen met hun motoren of spinnen met de auto. Een "dealer" staat in het hoekje onder de bomen en de speakers in de auto´s staan op standje "oorverdovend". De Chicks met "bijna niets om het lijf" komen met hun hondjes (American Staffords) aangelopen waar de "stoere" jongens staan. Maar het is best gezellig en we zitten buiten alles te aanschouwen.

De nacht is rustig verlopen en in de ochtend loop ik  door het park met Lola. Het is een gezellig stadje met een goede sfeer. In het centrum van de stad staat de Kathedraal van Guadix. Deze schijnt erg mooi te zijn van binnen. We besluiten om de Kathedraal te bezoeken en de toren waar de klokken worden geluid. Het zijn best wat treden naar boven toe, maar je wordt beloond met een prachtig uitzicht. Daarna bezoeken we de Kathedraal en deze is indrukwekkend. In stilte lopen we hier doorheen. Het is al in de middag als we terug zijn bij de wagen en geen zin meer hebben om te rijden. Het is een warme dag en binnen in de wagen is het nog het lekkerst. Doordat we de wanden goed geïsoleerd hebben en het zonnedak is gecreëerd, is het aangenaam en ligt Lola lekker op de koele vloer. Omstreeks 21.30 uur is het dan weer goed te doen buiten en gaan nog het stadje in om een ijsje te halen.

De volgende ochtend om 7.00 uur horen we heel veel lawaai buiten. Rob steekt zijn hoofd door het dakluik en zegt: "hier moet je een foto van maken".  Het zijn 2 luchtballonnen die worden klaargemaakt om op te stijgen. Prachtig gezicht! Omdat het stadje ons een goed gevoel geeft, gaan we hier ook nog de winkelstraat verkennen. We zijn nu toch vroeg op en om half 2 gaan alle winkels dicht. Bij het teruglopen naar de wagen kopen we een Falafel menu en eten deze "thuis" op. We blijven gewoon nog een nachtje en gaan 19 mei weer verder. Aan de hectiek op de parkeerplaats zijn we inmiddels gewend. De dealer knikt naar ons.... Darko, de American Stafford, snuffelt bij Lola en de Chicks blijken ook maar "verlegen meisjes" te zijn..... Als naast onze wagen de jongeren hun auto´s parkeren die de uitlaten laten klinken, grapt Rob: "Electric car? BroomBroom.... No music today?" moeten ze lachen... Ze weten dat ze tegen "onze grote jongen" niet op kunnen.

1. Hans Vaneker:
    27 mei 2022
    Mooi man.gr van de oude smeris
  2. Immagnus:
    28 mei 2022
    He smeris, hoe is het in je aanleunwoning.... en welke wagen heb je nu? Binnenkort "borrel" doen in Barcelona? Groeten aan je meissie😊
    Rob
  3. Hans Vaneker:
    28 mei 2022
    Komen jullie op het magirus pinksterweekend. 35 jaar bestaan en opening van het clubgebouw. Dan drinken we daar een borrel. We zijn nu onderweg in onze tec 580 automaat. Gisteravond bij Hans en Bianca geweest. Gr. H en H
  4. Immagnus:
    2 juni 2022
    Hallo H&H!
    Magirusweekend gaan we niet redden... hahaha
    Borrel houden we wel tegoed en wie weet komen we elkaar ergens tegen.
    Groetjes vanuit Morella!
  5. Mark:
    1 juni 2022
    Het klinkt als een mooi avontuur Annemarie & Rob, leuk om te lezen! Heel veel plezier nog. Groet Mark (Bsi)
  6. Immagnus:
    2 juni 2022
    Dank je wel Mark!
    We hebben het nog steeds erg naar ons zin en geen spijt van de beslissing.
    Groetjes...