Het echte reizen gaat beginnen!!

3 maart 2023 - Çesme, Turkije

We hebben een beetje een plan gemaakt… We moeten “helaas” wel… 🤔Niet naar Kreta, maar we zijn naar Piraeus (Athene) gereden om daar met de ferry naar het eiland Chios te gaan en vandaaruit weer met een ferry naar Çeşme, Turkije. De kosten die we verrijden met diesel om over land te gaan naar Turkije of met de ferry over te steken ontloopt elkaar niet veel. In Turkije mogen we 3 maanden verblijven in een half jaar tijd. Dus niet op ons gemakkie lanterfanten, maar rekening gaan houden met verblijfsduur en aangrenzende landen waar we eventueel visum voor moeten aanvragen. Het echte reizen gaat beginnen!!😉

We willen ongeveer 2,5 maand in Turkije verblijven en een gedeelte langs de kust rijden. Daarna richting Georgië. Dan houden we ongeveer 2 weken speling om weer terug door Turkije te reizen. We gaan informeren of Iran gaat lukken met eventueel doorreis naar Pakistan. Met alles wat er speelt wellicht spannend, maar we hebben contacten in het land, via diverse kanalen, om aan te schrijven. Het zal even een uitzoekwerkje worden i.v.m. visa, carnet de passage, etc.. Azerbeidzjan zou ook kunnen en dan oversteken naar Turkmenistan en de Stanlanden bezoeken, maar deze landgrens is voor onbepaalde tijd dicht. We spreken een reiziger in Chios die zegt dat je gewoon naar de grens moet gaan en kijken of je wel of niet wordt binnengelaten. Sommige Overlanders is het gelukt… We hebben ook met de seizoenen te maken, dus als het beschreven plan niet lukt of we hebben er geen goed gevoel bij, dan gaan we weer terug door Turkije naar Griekenland. Vandaaruit met de ferry naar Italië en oversteken naar Marokko om langs de westkust naar het zuiden van Afrika te reizen. Maar dan zijn we alweer heel veel maanden verder en… nou ja we zien wel…😊

We zijn gisteren aangekomen in Çeşme. We zijn een week op Chios geweest. Voordat we in Piraeus zijn om met de ferry over te steken verblijven we nog een paar dagen op het strand waar diverse “Vanlifers” komen en gaan. Binnen een mum van tijd komt de verkoper van de honing dan aanrijden om zijn product te slijten. “Hello! I am the Beekeeper” “Please see the Beeboxes” 🤣 Als we een dag alleen zijn hebben we het “Foute uur” aanstaan en galmt de muziek over het terrein. We vermaken ons met een bal waarbij Lola de lummel is… Gerrit (zo noemen we de hond die daar “woont”) zien we vooral rond etenstijd.

Op maandag 20 februari vertrekken we richting Piraeus met nog een tussenstop voor overnachting. We vertrekken met de ferry op dinsdag de 21ste om 20.00 uur. Met boarden moeten we wachten en gaan als 1 van de laatste aan boord. We komen 22 februari om 4.30 uur in de ochtend aan op Chios. Mijn geboortedag start op zee! 😊We rijden naar een parking bij een kleine haven om daar nog een beetje te slapen en gaan in de loop van de dag richting een strand waar we mijn verjaardag vieren. Het eiland is niet zo groot en er lopen maar een aantal wegen. We gaan door bergen en komen langs dorpjes met soms smalle doorgangen, waarbij auto´s weggehaald moeten worden, zodat we er langs kunnen manoeuvreren. Uiteindelijk op het strand gaat de fles met bubbels open. Eind middag komt er een paard met ruiter langs in snelle draf. "Yássas" (HALLO) schreeuwen wij en hij roept hetzelfde terug… Donderdag 23 februari... en het is zomer! 😀De zon schijnt volop en het is 17graden. De korte broek kan aan en we draaien 3 wassen. Verder relaxen en nog lekker een douche. Eind van de middag komt de ruiter weer langs.🤣 Omdat de weersvoorspelling windkracht 7 aangeeft, vertrekken we van dit strand naar een ander strandje met een beschutte baai. We gaan via een bergweg en om op het strand te komen moeten we een afdaling met wat kuilen trotseren. Uiteraard geen probleem voor truckie en Rob!

Genoeg strand gezien en de wind is afgenomen. We gaan dinsdag 28 februari naar het dorp Pyrgi met traditionele decoratie op de woningen. Het ligt in het zuiden van het eiland wat bekend is om zijn Mastiekbomen en producten. Beetje rondgewandeld en Mastiek Body crème gekocht bij een winkeltje die wel hele bijzondere flessenopeners heeft als souvenir.😳 We zien bij veel woningen dat er flessen water voor de deur staan. Rob opent er 1 om te ruiken of het misschien Tsipouro is.... 🤣We vragen het bij iemand en het is bedoeld voor de vele katten die daar rondzwerven, zodat ze niet voor de deur piesen. We rijden daarna naar de havenstad Chios en parkeren langs de weg bij het havengebied. Vandaaruit kunnen we het stadje in de avond bezoeken. Ik wil nog naar een restaurant waar ze Moussaka serveren, want dat hebben we nog niet gegeten in de 4 maanden dat we in Griekenland zijn. Maar het restaurant is gesloten en eten ergens anders wat, maar geen Moussaka. We overnachten bij het havengebied om de volgende ochtend tickets te kopen voor de ferry overtocht naar Turkije en wat te wandelen in het stadje. Het restaurant van de Moussaka is nu wel open en YES eindelijk eten we dit gerecht. Best lekker…😊

We parkeren weer bij de kleine haven om nog wat schoonmaakwerkzaamheden te doen en de administratie bij te werken. De ferry vertrekt donderdag 2 maart aan het eind van de dag. Het is een smoezelig kantoorgebouw waar de douane zit en we onze paspoorten moeten laten zien voor ons vertrek uit Griekenland. De mannen die onze truck begeleiden voor het oprijden van het dek maken foto´s. Rob roept “One Picture, One Coffee!” 1 van de mannen geeft hier gehoor aan en komt naar ons toe als we binnen zitten. Of we Turkse koffie of Turkse thee willen hebben… We kiezen voor de thee. Echt heel leuk…😁en met Turkije al in zicht genieten we ervan. Het is een kleine ferry en er staat aardig wat wind, maar uiteindelijk arriveren we 45 minuten later in Çeşme waar we door de douane gaan en de wagen wordt geregistreerd. Vandaag stadje in geweest en datakaartje geregeld, geld gewisseld en een soort van sticker gekocht die je nodig hebt voor als je over tolwegen rijdt.

We zijn in Turkije… Het echte reizen gaat beginnen!!