Smoo Cave

1 juni 2019 - Durness, Verenigd Koninkrijk

We vertrekken richting Durness. Onderweg bij een lokaal winkeltje gestopt. Hier staat een oud mannetje die groenten verkoopt wat rechtstreeks van het land komt. In Durness aangekomen zijn er wat simpele supermarktjes waar we de overige boodschappen doen. Bij dit plaatsje ook weer een prachtig strand met mooie zee. Dit hadden we niet verwacht van Schotland.

Een stukje verderop is Smoo Cave waar we een kijkje nemen. Via de trap naar beneden en een stukje de grot in waar een waterval is. Tekst Wikipedia: De rots waarin de Smoo Cave is ontstaan is van kalksteen. Het eerste deel van de grot, dat door de werking van de zee is ontstaan, is 60 meter diep, 40 meter breed en 15 meter hoog. Voor de grot is er een kloof van bijna 600 meter voordat de zee begint. Oorspronkelijk was deze gehele kloof overdekt. Het tweede deel van de grot heeft twee kamers en is ontstaan door een zoetwaterstroom, de rivier Allt Smoo, die door de rots heen gaat. In de eerste kamer die 6,5 bij 3 meter groot is bevindt zich een waterval van twintig meter hoog. De tweede kamer is alleen met een boot te bereiken en loopt dood. In deze tweede kamer is een smalle doorgang, welke onder water staat.

Na deze toeristische trekpleister vervolgen we weer onze weg op zoek naar een slaapplek. We vinden deze bij een haventje. Het gebouwtje waar we naast staan heeft leuke schilderijtjes hangen die weer en wind trotseren. In de avond varen er bij vloed een aantal vissersbootjes uit. We sluiten de dag met een mooie zonsondergang.