24, 25 en 26 december - Kerst!

24 december 2017 - Chefchaouen, Marokko

24 december
We rijden om even voor 10.00 uur weg uit Fes. We zwaaien de parkeerwacht uit en we gaan onze route vervolgen naar Chefchaouen ook wel "de blauwe stad" genoemd. We gaan binnendoor en de weg heeft vele bochten. We gaan door dorpjes en de toeter klinkt weer meerdere malen en we zwaaien wat af.... Na alle bochten en een paar uur later komen we op een redelijk snellere weg en bereiken Chefchaouen. Door het stadje heen en omhoog de heuvel op, is de camping Azilan waar het behoorlijk druk is met campers, jeeps en andere vervoersmiddelen. We parkeren en zitten nog even buiten.

25 december
Het is eerste kerstdag, maar zo voelt het helemaal niet. Een onrustige nacht gehad, want Lola is aan de schijterij en ik loop om 3.00 uur en om 6.00 uur buiten met haar. Ik kruip maar aangekleed op de bank voor als ze er weer uitmoet. Om 9.00 uur worden we wakker en starten langzaam op met koffie en een broodje. We zitten buiten, maar het is niet echt warm. De zon schijnt wel maar de wolken houden haar een beetje tegen. Uiteindelijk doet Rob zijn muts op en ik mijn handschoenen aan. Twee Nederlandse stellen die met hun jeeps de komende tijd door Marokko gaan reizen, komen ook nog even buurten en een praatje maken.

We laten Lola nog even rennen op de heuvel die uitzicht biedt op de blauwe stad. Onderweg worden we nog aangesproken door een puntmutsje of we hashies willen hebben of willen transporteren. Wat denk je zelf..... Even later zien we ze met andere toeristen meelopen..... We ontdekken het pad welk naar beneden gaat richting de Medina en brengen eerst Lola weer terug naar de wagen.

We gaan op pad en het is een flinke afdaling, die we natuurlijk ook weer naar boven moeten klimmen. Misschien een taxi... we zien wel. We komen gelijk uit bij de markt met groenten, vis en allerlei andere producten. We lopen verder en gaan diverse straatjes in. We zijn nog op zoek naar een kleed, voor bij de doorgang in de wagen, die de kou moet tegenhouden. Uiteindelijk vinden we een leuk kleed met oranje, geel en rood, maar wel wat aan de grote kant. Als we deze dubbelvouwen en laten stikken dan kan het wel. We kunnen dit gelijk regelen en voor 280 Dh hebben we het kleed gestikt en al. Het is niet zo druk als in Fes en je wordt minder snel aangesproken. We gaan bij een eettentje naar binnen waar we pizza eten. Met een volle buik gaan we weer richting het pad omhoog. Het lukt uiteindelijk, maar onderweg moet ik wel een paar keer stoppen om het hart weer een beetje tot rust te krijgen. Bij de wagen aangekomen staat Lola al te wachten van blijdschap. Kacheltje weer aan en douchen, kop koffie en weer even lekker relaxen.

26 december
Tweede kerstdag en we hebben besloten om op de camping te blijven staan. Het is 112 km naar Tanger, waar we de Ferry opgaan richting Italië, dus gaan we de 27ste in de ochtend rijden.  Het is bewolkt en vanaf de middag regent het alleen maar. We draaien een was en zetten het zonnescherm op wat nu dient voor afdak tegen de regen. De was hangen we hieronder op en zo heeft Lola ook wat bescherming. Geen zon, dus ook geen stroom, dus aan de paal... balen... ik maak alvast het eten klaar voor de avond. Verder luisteren we de top2000 en een beetje internetten. Rob tankt water en ik loop nog een stukje met Lola. Begin avond arriveert de ene na de andere overlander, jeeps en campers waarschijnlijk net van de boot af en hier naar toe gereden. De camping staat helemaal vol.