"Terug" in Nederland..... 😳

18 februari 2022 - São Bartolomeu de Messines, Portugal

"Terug" in Nederland..... maar dan wel in Portugal😊!

We hebben het gered en zijn in Portugal op de camping "Camperstop Messines". We zitten tussen de Nederlanders die hier overwinteren en zijn wij de jongelui!

Wel weer een weekje waarin we ons niet hoefde te vervelen. In ieder geval konden we vrijdag de 11de wegkomen uit Frankrijk en voordat we er erg in hadden waren we de grens over en in Spanje. Eerst maar eens tanken, want dat is goedkoper in Spanje dan in Frankrijk en voordat we Portugal ingaan weer tanken, want daar is het ook duur. Maar voordat we bij het pompstation zijn gaat het lampje van de dynamo branden, wat betekent dat de V-snaar eraf ligt. Plekje gezocht en nieuwe V-snaar eromheen. Klusje voor in Portugal om na te kijken of de dynamo in 1 lijn staat met de poelie,want we hebben het al eens eerder gehad in Nederland.

We gaan verder, tanken en doen boodschappen. Grote supermarkt en ik slenter door alle gangen heen. Ik zie bij de kip afdeling levertjes en denk "lekker" en neem ze mee. Uitje erbij, spekjes, champignons, afblussen met wijn... dat wordt de maaltijd voor de avond. We gaan verder en halen zelfs een vrachtwagen in op de snelweg, al moet ik erbij zeggen dat deze volgeladen was met stalenbalken.... maar goed het voelt wel even lekker..... We komen die middag uit in het plaatsje San Román de San Millán en overnachten bij een oude speelplaats. Als ik aan het eten ga beginnen zie ik op het pakje met de kippenlevertje "Corazon" staan. Huh? Corazon is toch hart in het Spaans..... Zijn het levertjes en hartjes van de kip. Hmmmm..... daar heb ik niet zo'n behoefte aan.... Rob zegt "gewoon meebakken en proberen" Nou een ander keer maar en ik haal de hartjes eruit, die geef ik wel aan Lola die eet alles.... Nou mooi niet.... Ook Lo wilde dit niet eten.... Lijkt een beetje op haar baasje 😊.

De ochtend van de 12de is het koud en de wagen heeft weer moeite met starten en zwarte rook. Rijdt verder wel goed, maar er klopt nog steeds iets niet. Rob heeft een autoshop opgezocht om wat extra V-snaren te kopen en vervolgen onze weg over snelwegen in plaats van binnenweggetjes, zodat we een beetje vaart maken om in Portugal te komen. We gaan naar een camperplek waar water en een dumpstation aanwezig is (want het is weer huishoudweekend) en die vinden we in het plaatsje Santa Maria del Campo. Echt helemaal niets te beleven in het dorp, maar een prima camperplek om je ding te doen en de zon schijnt.

Maandag de 14de rijden we 4 uurtjes en komen aan in Candelario. Ik ga samen met Lo op pad het dorpje verkennen en loop door de smalle straatjes. Bij een klein winkeltje koop ik wat "lokale" producten voor de middagborrel. Ik vraag in mijn beste Spaans of ze ook brood hebben, maar dat moet hij even navragen. Komt terug met een stokbrood en zegt daarbij "ayer". Weet even niet wat ayer betekent en gooi er "No comprendo" uit. Hij zwaait met zijn arm naar achter en roept "ayer, ayer". Het zal wel... moet ik verderop brood halen? Want dit brood wilt hij me niet verkopen. Uiteindelijk geeft hij het op en mag ik het brood "gratis" meenemen. Later valt het muntje bij me als we het brood eten. Het is brood van "gisteren"! Dit vergeet ik dus ook niet meer.

Het is koud in Candelario. We zitten op 1100 meter hoogte en dat is te merken. De wagen start slecht. Nog 2 dagen rijden en dan zijn we in Portugal en gaan de wagen maar weer eens nakijken. We zijn net op de snelweg en horen een klap vanonder de motorkap, daarna branderige lucht en een toeteralarm gaat af, wat betekent dat je gelijk aan de kant moet en motor uit. Smalle vluchtstrook en geen Rijkswaterstaat en borden boven de weg, zoals in Nederland, die de weg af komt zetten voor het voorbij razende verkeer. Dus ik me gele hesje aan en met me armpje zwaaien om het verkeer naar de buitenste baan te dirigeren. Rob in de tussentijd druk bezig met te zien wat er aan de hand is. Blijkt dat de V-snaar van de dynamo weer kapot is gegaan en daarbij alle andere V-snaren eraf heeft geslagen. Intussen is Rob er zo handig mee, dat we met een half uurtje weer onze rit kunnen vervolgen. We zijn op weg naar onze laatste overnachtingsplek in Spanje voordat we de grens overgaan naar Portugal. Maar daar aangekomen blijkt het terrein al compleet ingenomen door een horde campers, dus door naar een andere plek wat niet echt lekker voelt en belanden we uiteindelijk op een parking voor vrachtwagens bij een tankstation net over de grens. Het is effe niet anders......

Het is woensdag en nog een paar uurtjes rijden en dan zijn we op de camping. Het is 1 uur eerder in Portugal en arriveren dus lekker op tijd: 14.00uur! André, de beheerder, wijst ons een plekkie aan waar we kunnen staan. Voor 99% Nederlanders met hier en daar een verdwaalde Duitser. Het is 16 graden.... stoeltjes naar buiten, biertje erbij en even ontspannen. Al gauw komen "de mannen" buurten om naar de wagen te kijken en hun "reiservaringen" te delen. In de avond hebben we wel zoiets, willen we hier nou een paar weken blijven of gaan we verder kijken. We laten het even bezinken.

Het is een beetje bewolkt in de ochtend als we wakker worden, maar al gauw maken de wolken plaats voor de zon. En die schijnt de hele dag uitbundig! 20 Graden op de thermometer, wat een leven... Woensdagavond nog eens alles doorgenomen wat we moeten regelen en wat we aan het slechte starten kunnen doen. Ook hebben we nagekeken wat het verbruik is en dat is 43 liter op de 100km. Dat is erg veel! Er is dus iets niet goed en willen zo niet de oversteek maken naar Afrika. We besluiten om op deze camping te blijven staan.... dan maar tussen de Nederlanders. We kunnen hier grijs water dumpen en schoon water tanken. De zon schijnt voor voldoende elektriciteit, we hebben een goede WIFI verbinding en het kost maar 6,50 euro per dag. Dat is goedkoper dan wat we nu verrijden aan diesel.

Rob wil de brandstofpomp gaan vervangen voor de "oude" pomp die bij Hans in Delden is achtergebleven. Met die pomp hadden we nooit problemen, dus kijken of dit dan de oplossing is. We kunnen deze laten versturen naar de camping en Rob regelt allerlei onderdelen uit Duitsland, die eerst naar Nederland verstuurd worden, en daarna als 1 pakket met de brandstofpomp richting Portugal komen.

Komende weken zijn we hier dus nog.

1. Joyce:
    18 februari 2022
    Wat een avontuur, en jullie zijn net pas begonnen 😂
  2. Anouk van Soelen:
    19 februari 2022
    Elke dag weer wat anders, leuk om te lezen! Hopen dat het snel weer allemaal goed werkt😱
  3. Catharina:
    Hallo buurtjes,
    Een klein berichtje van ons, om te laten weten dat we jullie volgen (en aan jullie denken)!
  4. Immagnus:
    19 februari 2022
    Hi! Wat leuk 🙂 hoop dat alles een beetje heel is gebleven tijdens de storm. Veel liefs uit Portugal 🇵🇹