De steden van Saoedi Arabië

12 maart 2024 - Al-`Ula, Saoedi-Arabië

De afgelopen weken hebben we 4 grote steden bezocht; Riyad, Mekka, Jeddah en Medina.

Riyad, de grootste stad én hoofdstad van Saoedi Arabië met 7.676.654 inwoners (bron Wikipedia). En dat is te merken aan het verkeer. Rob moet meerdere keren zijn toeter gebruiken en auto´s schieten links, rechts voorbij. Geen knipperlichten, maar ze toeteren of seinen met hun lichten van ik kom eraan…. Uit de weg! Het is alsof ze andere personen worden zodra ze in hun auto stappen.😳
Dan heb je ook nog de mensen die het prachtig vinden dat daar de toerist is met hun wagen en gaan de hele tijd achter je hangen om te filmen, dan een tijdje aan de linkerkant rijden om te filmen, voor je rijden en stilstaan aan de zijkant van de weg, zodat ze alle hoeken van de wagen op hun telefoon hebben om te publiceren op snapchat. Want daar schijnen we op rond te gaan, hebben we van diverse Saoediërs gehoord.🤔

Goed… In de auto is het ieder voor zich, maar ontmoeten we de mensen op straat dan is het vriendelijkheid ten top. Foto´s en video´s worden gemaakt en we worden diverse keren uitgenodigd om te komen eten, krijgen onderweg bij een stoplicht pakjes met dadels, ze geven ons zakjes snoep, fruit en drinken. Bij een overnachtingsplek ontmoeten we een marine officier die ons een medaillon geeft als cadeautje en een saluut uitbrengt als we wegrijden. Bij een andere plek een soldaat die de omgeving in de gaten houdt, rond half 12 ´s nachts toetert bij de wagen zodat Rob uit bed moet en de soldaat alleen maar vraagt of alles in orde is.🤭Dan in de ochtend weer langskomt, om 6 uur, om candybars en vruchtensap te brengen en vraagt om het whatsappnummer om contact te houden voor mochten we wat nodig hebben. Terwijl we alweer een tijdje onderweg zijn, stuurt hij nog dagelijks berichtjes🤣

We zijn in Riyad voor een aantal praktische zaken. We hebben een pakket laten versturen vanuit Nederland die we ophalen bij een DHL punt. Ik kan wel weer eens een kappertje gebruiken en Rob wilt naar het ziekenhuis voor zijn kuit na te laten kijken. Hij heeft al heel lang krampen in zijn linker kuit en soms is dat een hele heftige pijn, waardoor hij niet meer kan slapen. Ook zit er een verdikking van de aderen die zichtbaar is. Anderhalf jaar geleden heeft Rob een pijnaanval gehad in deze kuit en heeft toen 6 weken geduurd voordat de pijn was afgezwakt. Het is een tijdje weggeweest, maar nu worden de krampen weer heftiger.

Maandag 19 februari kunnen we in de ochtend terecht bij een ziekenhuis en wordt er een echo gemaakt van de kuit waarna Rob wordt doorverwezen naar een arts. Zonder verder naar de kuit te kijken en alleen afgaand op de echo en Rob zijn klachten, is zijn conclusie Sciatica. Dit is een beknelling van een zenuw die vanuit je onderrug loopt naar je benen en dat tintelingen en krampen kan veroorzaken. Advies is om dit verder te laten onderzoeken of er eventueel een operatie nodig is. Voor nu krijgt Rob spierontspanners mee om de krampen te verzwakken.

Nog niet helemaal eens met de uitslag besluiten we een andere kliniek te raadplegen. Hier gaan ze anders te werk en wordt eerst Rob lichamelijk gecheckt en bloed afgenomen. Daarna naar de arts die de kuit onderzoekt en ook hier wordt een echo gemaakt omdat er bezorgdheid is dat de verdikking van de aderen trombose kan zijn. Na de uitslagen van de echo en bloedonderzoek is hier de conclusie dat de pijnaanval van anderhalf jaar geleden een scheur was in de kuitspier en daar bloed van is achtergebleven waardoor een hematoom is ontstaan en wordt trombose uitgesloten. Aan de hematoom is verder niet veel te doen. Rob krijgt pijnstillers mee.

Momenteel heeft Rob nog wat lichte krampen en kijken we het even aan. Mocht het weer heftiger worden dan moeten we kijken wat we hier verder aan kunnen laten doen. Vooralsnog is de kuitkramp alleen als hij ligt en niet tijdens lopen of autorijden.

Tussen de ziekenhuisbezoeken door gaan we naar het uitkijkpunt van Riyad waar je de skyline kan zien, de “Kingdom Centre Sky Bridge”. Met een hoogte van 300 meter kijk je over de stad uit die in rechte lijnen is opgebouwd. 1 Strook met hoge gebouwen en daaromheen laagbouw. Nog 2 attracties in deze stad zijn Boulevard City en Boulevard World. De laatste is een Themapark waar ze diverse landen hebben nagebouwd, waaronder Marokko, China, Amerika, Spanje. Dit lijkt me wel leuk om te zien en als je doordeweeks gaat zijn de kaartjes nog betaalbaar. Voor 7,50 euro p/p kan je het spektakel bezichtigen. Maar eenmaal daar zijn er alleen nog kaarten beschikbaar voor 22,50 euro p/p. De jongen geeft aan dat de kaarten van 7,50 euro eigenlijk nooit verkocht worden… gevalletje misleiding 🤔 We gaan! Boulevard City is vrij toegankelijk, dus wandelen we hier doorheen.

Ik ben jarig! 22 Februari en dat is ook een Nationale feestdag in Saoedi Arabië én het is volle maan! 😁 Niet ver van Riyad vandaan is er op deze dag een Arabian Horse Show en daar wil ik als paardenmeisje wel naar toe. Na de 16.00 uur borrel met Heineken 0% en de frikandellen, op naar de paarden. Maar het is geen Jumping Amsterdam 😢 alleen een keuring van jaarlingen met als toeschouwers Saoediërs in VIP lounges. Op een pleintje een aai pony en wat eettentjes. Helaas dit was het en na een paar uurtjes hebben we het wel gezien.

Mekka, de heiligste stad ter wereld van de islam waar de islamitische profeet Mohammed geboren is. Alle moslims vanuit de hele wereld die het kunnen betalen en gezond zijn, moeten ten minste 1 keer in hun leven op bedevaart naar Mekka. In de stad mogen alleen moslims komen en is voor niet-moslims niet toegankelijk. Toegangswegen tot de stad worden hierop gecontroleerd. We wilden toch graag even de stad zien, al is het maar vanaf een afstand en het lukt ons om ergens op een heuvel te komen met uitzicht over de stad. In de avond komt er nog politie langs, maar die wilt alleen maar weten of het goed gaat met ons en/of we wat nodig hebben.😊

Jeddah, is de grootste tweede stad in Saoedi Arabië en de grootste havenstad aan de Rode Zee. Hier is de hoogste fontein van de wereld die tot 312 meter spuit en de 1 na hoogste vlaggenmast ter wereld van 171 meter. Met ongeveer 3.700.000 inwoners is dit ook een drukke stad, maar noodgedwongen moeten we hier zijn omdat mijn telefoon kuren heeft. In Riyad waren we naar de Samsung service afdeling geweest en daar zou ik mijn telefoon 5 werkdagen kwijt zijn en moest 500 euro betalen. Hier in Jeddah, bij een lokale telefoonwinkel, moet ik 300 euro betalen en met een uurtje is de telefoon weer werkend. Onze overnachtingen brengen we door op een plek dicht bij zee, waar het leven begint om 22.00 uur tot in de vroege ochtenduurtjes.

Medina, de “stad van de profeet” waar de Moskee Masjid an-Nabawi te vinden is. Dit is de plaats waar het graf van de profeet Mohammed zich bevindt en daardoor een bijzondere plaats is binnen het Islamitische geloof. Deze stad mag wel door niet-moslims worden bezocht. We parkeren ergens aan de rand van de stad en met de taxi gaan we de binnenstad in richting de Moskee. Ik heb gelezen dat je vanaf het Pullman hotel een mooi zicht hebt over de Moskee en dat klopt. In dit hotel nuttigen we een diner buffet en daarna gaan we richting de moskee. De groene koepel is zichtbaar vanaf de weg waar de profeet Mohammed begraven ligt. We lopen verder richting de moskee en een plein waar de grote hekken openstaan en vele mensen zijn die daar wandelen of zitten. We lopen het plein een stukje op om de pracht en praal te bewonderen. Als we daar een aantal minuten zijn komt er een soldaat naar ons toe. “Moslim, Moslim” Ondanks dat we ons gekleed hebben naar de islamitische voorschriften (wijd zittende kleding, armen, benen bedekt en ik een hoofddoekje om) worden we eruit gehaald. “No, No Moslim”. We mogen niet verder en worden buiten de hekken geleidt. De soldaat spreekt geen Engels, dus is kortaf en weet niet zo goed wat hij met de situatie aan moet. “Passport, Visa!!” Schreeuwt hij meerdere keren achter elkaar. We laten ons visum zien, wat digitaal staat op onze telefoons, en hij is druk aan het bellen met iemand. Het tafereel wordt opgemerkt door een man die daar zit met zijn gezin en komt naar ons toe. Hij is moslim en hier op vakantie. Is geboren in Egypte maar opgegroeid in New York en spreekt dus vloeiend Engels. Hij helpt bij de situatie en zegt dat we niet in de problemen zijn. Daar waren we ook niet bang voor, want nergens staat dat we niet het plein mogen betreden. De soldaat maakt foto´s van ons visum en daarna gaat hij weg. We praten nog enige tijd met de Egyptisch Amerikaanse man. Een andere man die zich nog bij ons voegt zegt, dat als we ons kleden als een moslim, dus Rob een Qamis aan en ik gehuld in een Abaya met een nikab, we undercover zonder problemen naar binnen kunnen. Zover gaan we niet en laten het hierbij.

We hebben niet alleen steden bezocht, maar tussendoor nog wat leuke routes gereden.

• Judah Thumb, over een zanderige weg richting een hoge rots die uitsteekt in de “middle of nowhere”.
  • Al-Wa´hab Crater, waar we gewandeld hebben langs de rand van de krater.
  • The edge of the world, over een stenige route totdat je niet meer verder kunt rijden en dan loop je naar het uiteinde van een klif met uitzicht over…. niets!
  • Rotsformaties in woestijngebied, een route (klik hier voor video) die gaat door zand en los grind waarbij we diverse rotsformaties passeren die met een beetje fantasie lijken op een figuur die jij erin ziet.

De afstanden zijn hier behoorlijk, tussen bezienswaardigheden en steden zijn het afstanden van honderden kilometers die we moeten rijden. Vaak lange saaie stukken, maar ook zijn er landschappen met gebergte en hier en daar een dorpje waar je doorheen rijdt. Inmiddels zijn we gearriveerd in Al Ula waar diverse monumentale graftombes zijn te zien en bijzondere rotsformaties. Eens kijken wat hier te beleven valt.😁

1. Nico en Jeanne:
    12 maart 2024
    Prachtig wij lezen jullie verhalen altijd met plezier,en zien dat jullie nog altijd veel plezier beleven onderweg. Op naar een nieuwe belevenis. Groetjes uit het zonnige Spanje.Enne Rob beterschap!!
  2. Immagnus:
    Muchas gracias queridos😁
  3. Tineke:
    12 maart 2024
    Balen Rob. Hopelijk nu wat beter met de pijnstillers. Tja.. eens een paardenmeisje altijd een paardenmeisje. Klinkt bekend.😇
  4. Hans DONKER:
    Prachtig verhaal!
    Ga zo door.
    Groetjes uit Sao Bartholomeus de Messines, jullie welbekend.
  5. Saskia:
    13 maart 2024
    Weer prachtig allemaal. Rob, hoop dat je snel van je pijn af bent.
  6. Joyce:
    13 maart 2024
    Het zijn wederom weer prachtige verhalen.
    Rob ik hoop dat je gauw van de kramp af zal zijn.
    DIkke knuffel XXX
  7. Joska:
    13 maart 2024
    Jeetje wat naar voor Rob, hoop dat het beter zal gaan. Bijzondere ervaringen in de grote steden, wij zijn er niet naartoe gereden maar nubweten we een beetje van jullie 😘

Jouw reactie