Van Marokko naar Italië

27 december 2017 - Tanger, Marokko

We vertrekken richting Tanger om met de ferry mee te gaan naar Genua, Italië, met tussenstop Barcelona. Vertrektijd is 23.00 uur en op de papieren staat dat je 4 uur van te voren aanwezig dient te zijn. We vertrekken om een uur of half 11 dus alle tijd. Het is een saaie weg er naar toe. We zijn onderhand binnendoor weggetjes gewend en daar valt altijd wel wat te beleven of te zien.

Het regent al de hele ochtend. Onderweg koop ik nog wat brood en we komen bij Tanger aan. De stad inrijdend gaan we eerst naar een pompstation om af te tanken en dan rechtstreeks door naar de haven. Onderweg naar de pomp is er een raar voorval. Een jongen die eerst rent over het zebrapad gaat heel langzaam lopen als wij eraan komen en dus moeten stoppen. Waarom dat is blijkt later als we weer wegrijden en ik in de spiegel 2 jongens achter de wagen zie aanrennen. Ik denk om iets te verstoppen of er aan te hangen. We zijn in NL al gewaarschuwd (door een Marokkaanse jongen notabene) dat ze drugs willen verstoppen voordat je de ferry opgaat.

Rob stopt, stapt uit en jaagt de jongens weg. Als Rob instapt rennen ze weer op de wagen af. Rob weer eruit en ze komen aan mijn kant. Ze zien me waarschijnlijk nog niet want ze houden Rob in de gaten, die weer omloopt en instapt. Ik draai me raam open en zeg dat ze moeten oprotten... in het Nederlands.... Ze schrikken wel even, maar ook dat helpt niet, zodra we gaan rijden komen ze weer achter de wagen aan. Door een aantal keren te remmen en op te trekken, zodra ze aan komen rennen, hopen we dat ze hierdoor geraakt worden. Maar behendig als de etters zijn lukt dat niet. Rob stapt nog een keer uit en uiteindelijk zie ik dat ze door een oudere man worden aangesproken. Of deze er ook bij hoort is niet duidelijk.

We besluiten door te rijden naar de pomp en daar de wagen na te kijken. Terwijl we er naar toe rijden moeten we eerste een hele grote drukke rotonde op met wel 6 banen. Net voordat we de rotonde op willen ontstaat er enige commotie met mensen aan de kant die naar de zijkant, of onderkant, van onze wagen wijzen. Ik kijk en alles gaat zo snel dat als ik op het punt sta om uit te stappen, een man me gebaart dat het al goed is en we kunnen doorrijden. Geen idee dus wat er aan de hand was. Of de jongens hebben toch wat aan de wagen gehangen of er zat iemand onder.... We gaan nog even de dashcam terugkijken of we wat kunnen zien. (We hebben gekeken, maar kunnen niet ontdekken wat er aan de hand was... blijft dus altijd een raadsel)

Goed... verder de rotonde op. Rob drukt stapvoets door de massa’s met auto’s, want het lijkt hier erop dat dit de enige manier is. Bij de pomp gaat de tank vol en Rob kijkt samen met de pompbediende nog onder de auto. Geen rare dingen dus we gaan richting haven. Bij de haven aangekomen wordt er gezegd dat de ferry van Tanger Med vertrekt en niet vanuit Tanger. OOOKEEE DAN... Op naar Tanger Med zo’n 30 km verder. Gelukkig zijn we nog steeds op tijd en onderweg eten we een broodje, Ik moet wel even bijkomen van het hele incident en weer voorbereiden op wat er voor de haven van Tanger Med zal gebeuren.

Aangekomen daar is het een stuk rustiger en we kunnen parkeren op een aangewezen plek. Dan moet ik naar een loket om de geprinte ticket van de e-mail om te zetten naar fysieke tickets en de paspoorten laten zien. We zijn daar dan rond half 5. Voordat ik uiteindelijk bij loket klaar ben is het bijna 6 uur! Een hele tijd staan wachten voor niets omdat de loketten nog niet open waren..... Maar goed... tickets bij de hand en we kunnen van de parkeerplaats naar het volgende terrein rijden waar het loket met de politie zit. Daar paspoorten laten zien en ingevulde formuliertjes afgeven. Door naar het volgende loket waar we de papieren van het invoeren van de wagen en motor afgeven en dan weer door naar het volgende stukje waar de auto's achter elkaar moeten staan en de scanner er overheen gaat. We worden er niet tussen uitgehaald en kunnen naar de parkeerplaats waar de ferry moet aankomen.

Het is inmiddels tegen 18.30 uur aan en om 19.00 uur zouden we dan volgens de papieren moeten boarden. Ik snel alles doen. Hond eten geven, eten opwarmen voor ons. Rob legt de apparatuur klaar en kleren die mee aan boord moeten. Al met al om 19.00 uur nog steeds geen ferry. We wachten en wachten en Rob vraagt nog wanneer de ferry komt en de wagens erop gaan. Dat zou volgens de parkeercontroleur dan om 21.00 uur moeten. 2 Uur voor vertrektijd en niet 4 uur dus... Goed we zetten de top2000 op en gaan maar een beetje hangen in de wagen. Buiten waait het behoorlijk en later is er ook weer wat regen. 21.00 Uur nog steeds geen ferry....

Om 22.00 uur komt er iets aanvaren en ja hoor daar is de Ferry! En dan begint het hele circus. Er zijn verschillende rijen opgesteld en wij staan vooraan dus kunnen alles mooi aanschouwen. Terwijl de wagens uit de ferry rijden worden ze 1 voor 1 staande gehouden en worden de paspoorten gecontroleerd. Dit gebeurt net buiten de ferry i.p.v. dat dit verderop gebeurt. Er is hierdoor geen doorstroming en natuurlijk loopt alles vast. Eerst is er maar 1 controleur, dan een 2de en dat breidt zich uit naar 4. In de tussentijd komt er personeel van de ferry maatschappij GNV bij ons langs en vraagt om de tickets en paspoorten. We krijgen een papiertje wat zichtbaar op de auto moet. We zitten in de cabine en het is net een film dat zich afspeelt voor ons. De een na de ander volgeladen auto komt eruit met op het dak ook nog eens spullen. Busjes, auto’s rijden tot op de as uit de ferry. Sommige komen niet eens de ferry af omdat ze de knik niet kunnen maken wegens te zwaar beladen. Het is echt hilarisch. Uiteraard zijn er ook vele jeeps en overlanders die vakantie gaan vieren en gaan spelen in het zand.

Dan komen er ineens opladers met containers die neergezet worden en dan de ferry ingaan om de containers daar op te halen en later de andere containers er weer in te zetten. Bij het inrijden van de opladers, worden deze van onder gecontroleerd en van binnen om te kijken of er geen illegalen inzitten. Denk je dat alle dekken leeg zijn..... Komt er vanuit het onderdek ook nog eens een hele colonne auto’s uit. De opladers met containers rijden de ferry weer uit en de andere containers gaan er weer in. Deze worden ook weer rondom gecontroleerd door een mannetje die eronder kruipt, en een man met hond loopt er omheen. Dit duurt allemaal zo'n 2 uur en het is inmiddels 00.30 uur als er beweging bij ons gaat komen. Ook dit gaat weinig gestructureerd. Iedereen is het wachten zo zat dat alles in 1x optrekt. Toch wordt je weer staande gehouden en moeten we ons paspoort laten zien en dan weer een klein stukje rijden, halthouden en de man met hond gaat om de auto. Dan een stuk de ferry oprijden en weer stilstaan. Een man met zijn zaklantaarn gaat onder de auto en wil in de wagen kijken. Als dit goed is, dan mogen we verder de ferry op en kunnen we uiteindelijk parkeren.

Alle spullen mee en we gaan op weg naar het dek waar we de sleutel voor de kamer kunnen ophalen. Daar is het ook weer lekker chaotisch maar we hebben de sleutel en eindelijk zijn we in de kamer. Het is dan een uur of 2. Rob gaat alvast kijken waar het dek is om Lola uit te laten en ik pak de spullen uit. Daarna gaan we met zijn drieën naar de Pets Area, wat niet veel voorstelt. Gelukkig plast Lola wel....We nemen nog een tosti en cola. Echt waanzinnig duur natuurlijk. We zullen waarschijnlijk deze 2 dagen meer uitgeven dan we in 2 weken Marokko hebben gedaan. We houden het voor gezien en gaan naar de hut. Geen dekens te vinden en het is best wel koud. Bij de receptie kan niemand ons helpen. Of de volgende ochtend terug willen komen...  We slapen met onze kleren aan en vallen snel in slaap.

Hier eindigt onze reis in Marokko!