Aan de kust

3 december 2017 - Saïdia, Marokko

Het duurt lang voordat het licht wordt. Om half 6 begint het gebed in de moskee bovenaan de berg, geen wekker nodig dusssss. We willen vandaag kijken voor een datakaartje om te internetten en de camping vinden, die we voor ogen hebben, om 2 dagen te staan.

We vertrekken om 10.00 uur. Marokkaans vlaggetje opgehangen aan de bumperstok wat het goed doet bij de lokale bevolking. We rijden de kronkelweg af naar beneden op naar de uitgekozen camping. We gaan door armoedige wijken en er ligt overal veel vuil, ik raak er een beetje van onder de indruk. Uitkijkend naar een Teleboetique zien we er 1 langs de weg waar we stoppen. Rob gaat het regelen en blijkt dat de jongen achter de balie in Eindhoven heeft gestudeerd, waardoor hij het gebruik van de kaart aan Rob in het Nederlands kan uitleggen.

Onderweg komen we een restaurant tegen waar we wat eten. De verse visplateau die wordt klaargemaakt smaakt goed. Verder rijdend komen we erachter dat de navigatie al enige tijd niets meer doet. Na opnieuw instellen moeten we weer een stukje terug. Aangekomen op de plek waar de camping zou moeten zijn, is geen camping te bekennen. Er is nu een appartement complex in aanbouw. Verder kijkend op pocket Earth gaan we richting Saïdia een soort Zandvoort aan Zee. Ook daar waar een camping zouden moeten zijn is er niets.

We zitten dicht tegen de Algerijnse grens aan en keren weer om. Een stuk grens dat we zien is met prikkeldraad omheind en daar staat een grenspost. Rob toetert en de man zwaait ons lachend toe. Weer terug, gaan we de boulevard op. Ook geen overnachtingsplek, alles is betaald parkeren. Verderop is nog een haven waar we het proberen. Hier gaan we uiteindelijk staan. Stukje gelopen en een ijsje genomen. Er loopt een bewaker rond die ons wel in de gaten houdt, maar verder niets zegt.  Uiteindelijk zijn ze met 3 man sterk en komt er toch iemand naar de wagen en zegt dat we hier niet mogen staan omdat we 3 parkeerplekken in beslag nemen. Er is geen auto te bekennen, maar toch moeten we weg. Ok we gaan al... Gelukkig mogen we wel overnachten op de grote parkeerplaats..... 10 meter ernaast.... Wat een poppenkast!