Kan niet kiezen....

2 juni 2022 - Morella, Spanje

Ik kan niet kiezen welke titel dit verhaal moet worden. RDW denkt niet mee, Lichtjes in de nacht, "Picture.... One Euro!" , Net weer niet gehaald, Pretty Woman, Problemen met de wagen of Amigo.

Laat ik met RDW denkt niet mee beginnen. Nadat we de plek bij het stuwmeer in Freila hebben verlaten op zondag 22 mei, na nog een dag niets doen, hangen in de hangmat, competitie wie de meesten vliegen doodslaat en rondleiding truck aan jong Frans/Spaans stel, vinden we na 2 uurtjes rijden een parking in Puebla de Don Fadrique. Leuk klein stadje waar we in de avond wat rond wandelen en een kop koffie nemen. We hebben op deze parking goed bereik met de telefoon, want maandag de 23ste gaan we maar eens de RDW bellen hoe de stand van zaken is met betrekking tot het rijbewijs van Rob. We bellen en krijgen een dame van de klantenservice aan de lijn. Deze ziet in het bestand dat er een brief onderweg is naar ons, waarin staat dat we geen goede pasfoto hebben gestuurd, voor het C-rijbewijs een verklaring van geschiktheid via het CBR nodig is, en een bewijs van inschrijving op ons huidige adres..... 😳😳
Na verbaasdheid, boos worden en steeds maar weer te horen krijgen: "ja dit zijn de regels van RDW" en "alles staat in de brief" beëindigen we het gesprek. Elke keer krijgen we iemand anders aan de telefoon en lukt het niet om de persoon en/of afdeling te spreken die heeft aangegeven het formulier zo in te vullen. Nu wordt er weer gezegd, dat we ergens ingeschreven moeten staan.... Betekent het dan toch dat Rob terug moet naar Nederland? We nemen een aantal scenario's door en wachten eerst de brief af die RDW heeft gestuurd en gaan daarna nog wel een keer bellen. Door dit geouwehoer heb ik de hele dag maagpijn en voel me niet lekker. Ook nog eens de "periodeweek" dussss....

Een nieuwe dag en even de RDW achter ons laten. We gaan naar Lichtjes in de nacht. We hebben een picknickplaats uitgezocht op de kaart om daar te overnachten. We gaan die kant op en vinden een plek in het park onder de bomen, dichtbij een klooster en uitkijkend over het dal naar de stad Jumilla. Ik kan daar met Lola lekker wandelen en als de nacht valt is de stad prachtig verlicht.
En ook de nacht van 31 mei, stonden we op een parking in de buurt van een klooster en een Kapel met weer uitzicht op een stad (Benicassim) en de zee. In de avond komen er verliefde stelletjes op de bankjes zitten en kijken over de verlichte stad uit. Over verliefde stelletjes gesproken..... Ik heb van Rob een ketting gehad met als hanger de wereld.... hoe lief 🥰 Om ongeveer 05.15 uur, die nacht, hoor ik mannenstemmen en zie ik zaklampen schijnen op de parkeerplaats. Ik denk in eerste instantie politie en stoot Rob aan; "Ik hoor stemmen". Door het achterraampje, bij ons bed, zien we dat het 3 mannen zijn en doorlopen richting de Kapel en na een tijdje weer terug komen en in de auto stappen. Niets aan de hand dus.... Net als de zon opkomt loopt er een stelletje richting de Kapel en maakt daarbij een foto van de truck. Rob is wakker en roept; "Picture.... One Euro!" De man schrikt zich rot, want had ons natuurlijk helemaal niet gezien en hoort ineens een stem... Wij liggen lachend in bed en de man kan er gelukkig ook om lachen... De truck is een geliefd object om te fotograferen. Als we voorbij rijden gaan de telefoons en duimpjes omhoog met lachende gezichten of met open mond. En als we ergens parkeren stoppen de voorbijgangers om een praatje te maken of alleen een foto, waarbij Rob dan meerdere malen per dag zegt; "Picture.... One Euro!" Mensen lachen dan, maar nog geen Euro gezien 😊

Op woensdag 25 mei rijden we een mooie route binnendoor en hebben we voor de overnachting een plek uitgezocht bij een rivier die ons via een "off road" weggetje daar naar toe moet brengen. De weg is goed te doen maar weer die laaghangende takken, dus nu gaat de zaag erin. Bij een plek waar we eventueel kunnen keren, stap ik uit om te kijken of we verder kunnen. Helaas gaat het niet lukken.... aan het einde is er geen mogelijkheid om met de wagen te keren, komen we niet dichtbij de rivier en ligt er veel zwerfafval. Helaas net weer niet gehaald en moeten op zoek naar een andere plek.

Maar soms moeten de dingen dan zo lopen, want anders waren we Pretty Woman nooit tegen gekomen. Rijdend richting Valencia (daar gaan we naar een camping als uitvalbasis mocht Rob terug moeten naar Nederland, zodat ik daar met Lola kan verblijven) ziet Rob een parkeerplaats bij een park dichtbij een rivier. We zetten de wagen daar neer en is nabij het stadje Riba-Roja de Turia. Er staan meerdere campers en een busje. In de avond komt het stel, Travis en Pilar, van het busje de truck bewonderen. Travis is geboren in Spanje, maar zijn ouders zijn Amerikaans en heeft daar ook 7 jaar gewoond. Hij spreekt dan ook goed Engels en is nu 2 jaar onderweg met zijn bus door Europa en woont daar ook in. Hij heeft Pilar, die in Spanje woont, via Instagram ontmoet en zijn nu sinds een jaar bij elkaar. Zij heeft nu de stap genomen om ook in de bus te gaan wonen en samen met Travis rond te trekken. Maar wat een mooie meid is dit!! Een Natural Beauty, ontwapenend, vertederend en ze heeft ons hart veroverd. Rob heeft gelijk een bijnaam voor haar "PW" Pretty Woman.

We vertrekken 26 mei na nog een tijdje gekletst te hebben met Travis en PW. Zelfs de wagen wilt niet weg van Pretty Woman, want deze start slecht. Lijkt een accu probleem. De vorige dag waren er ook wat problemen met de wagen, doordat het gaspedaal een beetje bleef hangen. Rob heeft dit opgelost door het invetten van het gaspedaalmechanisme en hiermee was het verholpen. Dan hebben we nog een keer dat de V-snaar van de dynamo eraf ligt, maar dit is ook weer snel opgelost. Inmiddels hebben we 1 accu vervangen en start de wagen weer goed. Rob zit er nog wel aan te denken om een nieuwe of gereviseerde dynamo te regelen.

We komen aan op Valencia CamperPark in Betera. Eerst nog boodschappen gedaan bij de Supermercado. Normaal loop ik dan met me karretje vol boodschappen naar de wagen en laden we de spullen in. Maar in dit geval blokkeert het karretje bij de uitgang en kom ik niet verder. Achter me komt de caissière aangelopen en legt uit dat de karren een blokkeersysteem hebben, zodat deze niet naar buiten kunnen. Lekker dan.... Dus kratjes uit de wagen, boodschappen daarin en heen en weer lopen naar de truck. Goed, we gaan op weg naar het CamperPark. Er is een restaurantje, zwembad, goede bereikbaarheid telefoon, gratis wifi en douches. Zeer behulpzame medewerkers, waar Rob de nieuwe accu heeft kunnen regelen en we op maandag de 30ste mei een brief met de juiste pasfoto richting RDW kunnen versturen met FedEx zodat het er snel is.

Want vrijdagochtend, 27 mei, krijgen we de brief binnen van de RDW. We gaan weer bellen! Rob moet echt een verklaring van geschiktheid voor zijn C categorie via het CBR regelen. We bellen CBR. "Onzin!" zegt het CBR. De verklaring die is afgegeven is geldig totdat je weer je rijbewijs moet verlengen. Dus weer bellen met RDW. Deze persoon van de klantenservice verbindt ons nu wel door naar afdeling Unit Rijbewijzen. We krijgen iemand aan de lijn die zegt; "helemaal geen probleem hoor..." Huh...😳 Weer een contactformulier invullen met hele uitleg verhaal. Hebben geen inschrijving nodig, geen verklaring van geschiktheid en een adviseur gaat deze casus bekijken en neemt hierin een beslissing. Juiste pasfoto opsturen en alles wordt dan geregeld. Ja Ja.... dat hebben we eerder gehoord. In ieder geval gaat Rob nog niet terug naar Nederland en wachten we weer af.

In totaal zijn we 5 dagen op het CamperPark en op zondag willen we Valencia bezoeken. Helaas horen we van de receptie dat grote honden niet in de Metro mogen. Wel is er een taxi die personen en huisdieren vervoert, maar juist op deze zondag niet werkt. Maarrrrrr er is wel een gast hier op de camping die ritjes maakt naar Valencia en het geen probleem vindt om honden mee te nemen. Prima toch? Om 11.00 uur spreken we af en Jesús komt met zijn auto voorrijden. Ik stap voorin met Lola. Jesús komt uit Venezuela en is hier 5 jaar geleden naar Spanje toegekomen. Werkt nu als taxi chauffeur en in het weekend is hij "Snorder".

In Valencia stappen we uit bij "de Stad van de Kunsten en de Wetenschap". Er is een stadspark wat dwars door Valencia loopt en langs het oude stadscentrum. We slenteren door de straten en eten tapas, op een pleintje zitten we op een bankje en kijken we naar de groepen mensen die zo veel mogelijk willen bezichtigen op 1 dag onder begeleiding van een gids. Wij zijn zelf niet echt cultureel ingesteld en genieten meer van wat er om ons heen gebeurd. Het is een relaxed dagje en om half 8 sturen we Jesús een berichtje dat we weer opgehaald willen worden. Op de camping aangekomen drinken we een biertje en de mannen raken in gesprek. Dan nog een biertje, nog 1 en nog 1....  Jesús blijkt ook veel van wagens af te weten en Rob vraagt of hij misschien aan een Dynamo kan komen. Het klikt goed tussen de twee en ze spreken de volgende ochtend af om dan te gaan bellen naar diverse bedrijven. De hele dag zijn ze in de weer met overleggen en bellen. Het lukt helaas niet, maar we hebben er een Amigo bij.

Nu, 2 juni, staan we op een parking bij het stadje Morella. We kunnen hier de watertank vullen en ons grijswater dumpen. Gisteren aangekomen na een rit waarbij Rob gelijk bij de eerste kilometers aan de bak kon om de wagen over een binnenweg te manoeuvreren die steeds smaller werd en op sommige stukken dicht begroeid was met bomen. We zoeken het wel steeds uit! Vandaag is het ons huishouddagje en morgen vrijdag gaan we dan weer verder..... Waarheen? We zien wel...😊

1. Peter:
    2 juni 2022
    Nederlandse bureaucratie onder de Spaanse zon, dat kan toch niet waar zijn! Gelukkig maken jullie veel mee.
    Volhouden!
  2. Immagnus:
    Gaat lukken Peter!
    Liefs vanuit Morella.
  3. Hans DONKER:
    2 juni 2022
    Mooie verhalen, Annemarie. Wel eens aan een boek gedacht?
  4. Immagnus:
    3 juni 2022
    Hallo HTC!
    Hahaha... dank.... misschien over 10 jaar😊
    Groetjes uit Morella! En een knuffel van Lola voor Cæsar.
  5. Wilma:
    7 juni 2022
    Weer eens een verhaal van jullie gelezen. We genieten ervan.Houd goede moed en blijf genieten! Groet van Harm en Wilma
  6. Immagnus:
    10 juni 2022
    Dat doen we zeker.... Wilma!
    Veel liefs uit: Cabrera de Mar