Zon, Zee en Zand!

21 januari 2024 - Muscat, Oman

We rijden langs de kust van zuid naar noord richting Muscat waar we momenteel zijn. Het is een mooie route, met weer fantastische zonsondergangen op de plekken waar we overnachten. En tijdens de rit zien we zelfs een groep dolfijnen met behulp van de verrekijker. Mooi gezicht om ze in het wild te zien. Proberen vast te leggen op video, maar helaas te ver weg. Ik kan dit in ieder geval van mijn lijstje afstrepen.😊

Op 7 januari verlengen we ons visum bij het politiebureau in het stadje Duqm waar we ook lunchen. Een restaurantje ver weggestopt, maar door de vele borden met teksten “Mothers Kitchen” komen we daar aan in de wereld van Bollywood. Heerlijk gegeten en wat een vriendelijk personeel.😊

Maandag 8 januari vetrekken we richting de Sugar Dunes wat een bezienswaardigheid is in Oman. Witte duinen langs de kuststrook. Om daar te komen ga je over een verharde wasbord zandweg. Dus banden aflaten en gaan. We vinden een plekje om te overnachten bij de duinen, Lola heeft de grootste lol en rent duin op en af.😁De volgende ochtend door en de route geeft aan via het strand langs de kuststrook. Rob gaat eerst even verkennen of het gaat. Het is Eb en het zand is hard genoeg. Even later rijden we 6 kilometer over het strand richting een klein dorpje waar we bij een lokaal tentje lunchen.

Nog een populaire plek langs de kust is Barr al Hikman “de Malediven van Oman”. De “weg” er naar toe gaat over een grote zandvlakte en het is goed in de gaten houden welke kant we op moeten. Er zijn tracks zichtbaar, maar deze lopen ook niet allemaal richting de plek waar we naar toe moeten. Uiteindelijk komen we na ongeveer 40 kilometer en een uurtje rijden aan. Op deze plek is een campsite gevestigd die bedoeïenen tenten verhuurt en gasten maaltijden aanbiedt. We vragen of we mee kunnen eten in de avond en dat is geen probleem. We krijgen zelfs 2 koude biertje van de eigenaar…. Heerlijk!! Later komt er ook nog een Omani aan waarvan we een halve fles rode wijn krijgen. Lekker plekkie die Malediven🤭

Het voelt gewoon een beetje als vakantie. Prachtig helder water, witte stranden, Reggae muziek op de achtergrond. We blijven daar 3 nachten staan en de laatste avond sluiten we aan bij de barbecue waar we “Camel” vlees eten. We ontmoeten ook een Duits Overlander koppel en van de eigenaar krijgen we whisky en raki… Echt een paradijsje… En wat aangeschoten met zijn allen 🤣

Vanwege het hoogtij vertrekken we vroeg in de ochtend en rijden de vlakte terug naar de snelweg. Banden weer op druk en na wat boodschappen, water aanvullen en diesel tanken is de volgende bestemming de Wahiba Sands. Een woestijngebied die je kan doorkruizen met een afstand van 150 kilometer. De route wordt normaal gereden van noord naar zuid en afgeraden om alleen door de duinen te gaan omdat er wat pittige opgangen en afdalingen zijn. We willen er toch een stukje inrijden om te kijken hoever we kunnen komen. We verlagen de bandenspanning en het lukt om wat omhoog te rijden door het losse zand. De wagen heeft er wel wat moeite mee en als we nog een opgang zien die wat steiler is besluiten we om te stoppen en te overnachten op de duin en de volgende ochtend terug te keren naar de weg. We hebben een route van een 4x4 boek en deze gaat ook van noord naar zuid. Het zal wel een reden hebben en willen het dan proberen vanaf die kant.

Maar dan….😳We rijden de duinen weer af naar de weg en daar staan 3 Overlanders. Een Duits stel met hun Sprinter, een Oostenrijks koppel met een oude brandweerwagen en een Zwitsers stel wat 7 jaar aan het reizen is met hun Land Cruiser en ervaring hebben met zandduinen rijden. Zij zijn elkaar tegengekomen en willen de route gaan doen. Rob vraagt of wij mogen aansluiten. Dit is geen probleem en zo gaan we met zijn allen op pad. Ik moet eerlijk zeggen dat ik blij was dat we eerst niet verder gingen, want het is best wel spannend zo omhoog en naar beneden de duinen op en af. Maar dit is natuurlijk wel een mooie gelegenheid om niet alleen te gaan en elkaar te kunnen helpen indien nodig.

De teams zijn klaar en daar gaan we. De Land Cruiser voorop en zodra deze bovenaan een heuvel staat te wachten met hun camera, weten we al dat het voor de trucks een uitdaging wordt om de top te halen. Soms lukt het en soms blijven we net steken bovenaan. 1 Keer tot 3x aan toe, waarna Rob de banden nog meer laat leeglopen en we het daarna wel halen. We zijn niet de enige die moeite hebben met heuvels opgaan. Ook de Sprinter en de brandweerwagen redden het soms niet in 1 keer. Na een lange dag zetten we ons kamp op tussen de duinen en bespreken de dag.

De volgende ochtend vertrekken we rond half 10. Voor Rob de eerste keer in de duinen en hij begint steeds beter aan te voelen wat het beste is om een heuvel omhoog op te gaan. Gewoon rustig aan😳 Waar de Land Cruiser en de Sprinter snelheid moeten maken om omhoog te komen, komt het voor de trucks meer aan op kracht. Deze 2de dag door de woestijn wordt afgewisseld met wat duinen en lange zandpaden. Dan moeten we een heuvel omhoog die steil is en de Zwitsers gaan eerst kijken of we dit gaan reden. Helaas komen zij niet eens omhoog met hun Land Cruiser, dus gaan de zware trucks het helemaal niet redden. Van noord naar zuid is dit dus een afdaling wat wel mogelijk moet zijn. We rijden verder en belanden bij een steile afdaling en op de kaart staat dat de route verderop doodloopt. De Land Cruiser duikt naar beneden de helling af en rijdt een stukje door om te kijken of er een weg loopt. Er zijn vele sporen, dus we moeten die kant verder door kunnen. Alleen de Sprinter en de brandweerwagen durven het niet aan. Steile helling af is 1, maar als de weg niet doorloopt komen we nooit meer de helling terug op. Rob vertrouwt de Zwitser dat de weg doorloopt en komt tot dezelfde conclusie dat het een route is die gebruikt wordt. Ik vind het maar niets…. De helling is stijl naar beneden en wil hier ook niet verder. Rob wil wel door en zegt dat de wagen dit kan. Ik krijg te horen “jouw angst is niet mijn angst”… Ja daar heeft ie wel gelijk in, maar blijf het er niet mee eens😢

Maar we zijn met een groep en de Zwitsers besluiten terug te komen omhoog. Tenminste dat proberen ze, want de auto graaft zich 2 meter voordat hij boven is in. Rob met de wagen er naar toe om met de lier de wagen eruit te halen. Het lukt! Maar nu moeten wij draaien of achteruit rijden want het is een smal pad met erg los zand. Rob zet hem in zijn achteruit en de achterkant glijdt al snel weg in het losse zand. Dit is geen optie toch maar draaien, dan heeft hij beter overzicht waar hij rijdt. Stukje voor stukje lukt het om te keren en zodra de wagen in de goede richting staat en Rob naar voren rijdt graven de wielen zich in en zakt de wagen aan 1 kant weg in het zand.😳 Dit wordt graven en zandplaten eronder. Iedereen helpt mee en voordat Rob de wagen eruit gaat rijden wordt de lier vastgezet aan de andere truck om nog meer wegzakken te voorkomen. Het lukt, we zijn eruit! De zon is inmiddels onder en niet ver van de plek des onheils verblijven we de 2de nacht in de woestijn.

We rijden weer verder over een andere route richting het eindpunt wat eigenlijk het startpunt is. Nog wat duinen te nemen en tijdens de stop voor lunch constateren we het lekken van een slang bij de brandstofpomp. Gelukkig kan Rob dit repareren en we gaan verder naar de laatste steile afdaling en de laatste overnachting in de Wahiba Sands. Het is gelukt en ik ben opgelucht dat we er doorheen zijn. Wel een prachtige ervaring en we weten dat de scheppen, de zandplaten en de lier zijn werk doen. Laatste stukje door de woestijn is vrijwel vlak en bij de weg laat iedereen weer lucht in de banden lopen. We lunchen met zijn allen en proosten op een goede afloop. Er zijn vele video´s gemaakt en dashcam opnames van onze rit. Een compilatie hiervan volgt nog. Er is wel een korte video van de Sugar Dunes naar Malediven.😊Klik op de link!

Na het afscheid gaat ieder zijn eigen weg en onze weg dus richting Muscat. Vandaag komt Sandra van Camping 3Gs gezellig 5 dagen naar ons toe. Hiervoor hebben we een appartement in een hotel genomen met een zwembad en SPA faciliteiten. Even al het zand en stress afspoelen van de afgelopen weken! 😁

1. Joyce:
    24 januari 2024
    Wow wat een avontuur weer :-), chapeau voor Rob hoor, wat een skills heeft die man!!!
  2. Immagnus:
    28 januari 2024
    Ben ook trots op mijn mannetje 😊
  3. Guus:
    28 januari 2024
    Hele mooie opnamen uit Parijs-Dakar 2024.
  4. Immagnus:
    🤣Dank je Guus😘