Welcome to the Hotel California

21 maart 2022 - São Bartolomeu de Messines, Portugal

You can check-out any time you like,
But you can never leave!'

Zo voelt het een beetje... We komen maar niet weg van de camping.

Een week geleden, op maandag 14 maart, dachten we de laatste testrit te maken. Maar helaas zijn we wederom op een onderdeel aan het wachten. Koperen afdichtingsringen voor onder de verstuivers. Dit keer rechtstreeks besteld vanuit Duitsland met DHL Express, maar laat dat Express maar zitten van Doe Heel Langzaam. Op 15 maart is het verstuurd en vandaag kregen we bericht, dat de straat op het label niet bekend is 😳 We moeten contact opnemen met de klantenservice Portugal. We laten André bellen, beheerder van de camping, en hij komt later naar ons toe dat hij te horen kreeg dat het waarschijnlijk een luie koerier was die het niet kon vinden. Voor de zekerheid heeft hij de GPS coördinaten doorgegeven. Als het goed is wordt het nu dinsdag de 22ste geleverd. We wachten af!

Ja, wat hebben we gedaan de afgelopen weken.... Wachtend op het pakket uit Nederland met de "oude" brandstofpomp hebben we nog een stuk gereden met de pomp die erin zat. Rob heeft onderweg de LDA beetje bij beetje proberen bij te stellen om te kijken of de rookuitstoot minder werd. (voor wie wil weten wat dit is en hoe dit werkt, klik op de volgende link voor uitleg: Was ist eigentlich ein LDA? Nog steeds veel rook, maar de truck reageerde wel sneller op het gaspedaal. Als het pakket eenmaal is gearriveerd, wisselen we de pompen om en de daarbij behorende verstuivers. Hierna maken we een testrit. Starten gaat beter, minder rook. De wagen rijdt een tijd goed, maar dan horen we een hard sissend geluid vanonder de motorkap. Wagen stilgezet op parkeerplaats en Rob kruipt maar weer eens onder de motorkap. Belt met "hulplijn" Delden en lijkt wel of 1 of 2 verstuivers lekken. We gaan op een slakkengangetje, met onze alarmlichten aan, weer terug naar de Camping en halen de verstuivers eruit die we verdenken van het lekken. Het blijkt dat de metalen afdichtingsringen, die meegeleverd zijn, zijn gescheurd. We hebben nog wat oude koperen ringen die Rob probeert uit te gloeien (Werkwijze van uitgloeien: verhit het metaal tot het rood gloeiend wordt en koel het meteen af in water) zodat ze weer hergebruikt kunnen worden en die monteren we op de verstuivers die lekken. Weer rijden en het sissende geluid is weg. We hebben goede hoop.....

Rob wil ook nog de kleppen stellen (Klepspeling afstellen: Er moet tussen de nokkenas en de tuimelaar of de bovenzijde van de klep altijd een bepaalde hoeveelheid speling aanwezig zijn. Met deze speling krijgt het materiaal de mogelijkheid om uit te kunnen zetten. De speling mag niet te groot zijn; de klep gaat dan minder ver en minder lang open) naar de norm die het handboek van Magirus Deutz aangeeft, zodat alles volgens het boekje is gedaan. Kleppen zijn gesteld en we starten hierna de wagen en rijden naar de serviceplaats om afvalwater te dumpen en schoon water te tanken. En natuurlijk.... weer een sissend geluid.... Houdt het dan nooit op! Rob verdenkt dan toch dat er nog een verstuiver is die niet goed afdicht en vervangt alle overige afdichtingsringen met de oude uitgegloeide koperen ringen. En ja, inderdaad was er weer 1 gescheurd. Nog maar eens een testrit! Starten goed; check! Tijdens rijden snelweg goed; check! Langzaam krijgen we een beetje hoop dat we binnenkort kunnen vertrekken van de camping. Bij het oprijden van de weg naar de camping ineens heel veel rook...... en horen ook weer een sissend geluid. De moed zakt een beetje in onze schoenen...... Rob is het zat en wil nu alle ringen vervangen van de verstuivers voor nieuwe koperen ringen. Hij zoekt een Deutz dealer in de buurt en er zit er 1 in Quarteira, op zo'n 40 kilometer van de camping. We vragen aan André of we zijn auto mogen lenen. Dat is geen probleem en hij geeft nog een aantal adressen door van autoshops en tractorbedrijven die de ringen wellicht ook verkopen.

De volgende dag gaan we op pad en bezoeken 5 bedrijven in de buurt, maar geen van allen verkoopt wat we nodig hebben. Door naar de Deutz dealer, maar ook daar verkopen ze geen koperen afdichtingsringen en willen ook niet meewerken om ze te bestellen. Ze zijn erg klantvriendelijk hier in Portugal! Rob belt met MDM in Duitsland, waar de verstuivers vandaan komen, en besteld de ringen. Nu afwachten wanneer ze komen.

Het leven op de camping gaat ondertussen verder. De Nederlandse overwinteraars worden 1 voor 1 uitgezwaaid. Er wordt een barbecue georganiseerd. Campinggasten uit België, UK, Duitsland en Frankrijk komen en gaan. Zo ook Stefan en Marion uit Frankrijk zijn tijdelijk onze "buren". Zij zijn op vakantie met hun Renault vrachtwagen. Stefan is een Fransman die goed Engels spreekt en Marion komt oorspronkelijk uit Nederland! Het is dus prima communiceren... Vooral na een gezellige avond met Port en Wijn😉

Er zijn wat onderhoudsklussen: De pomp die het afvalwater verwerkt van de gootsteen moet schoongemaakt worden, nippels onder de wagen hebben vet nodig. We ontdekken dat een dieseltank wat druppeltjes diesel lekt, dus deze maakt Rob dicht met 2 componenten aluminium. We doen 1 keer in de week boodschappen en lunchen bij Portugese restaurantjes. De zonnige dagen maken plaats voor slechter weer en het is een paar dagen bewolkt. Wij kunnen het met de zonnepanelen en de batterij opslag goed uithouden met onze stroomvoorziening, maar de campers met minder voorzieningen, moet de motor starten of gaan een dagje rijden.

Ondertussen zijn we aan het bedenken waar we naartoe gaan als de wagen weer naar tevredenheid loopt. We willen oversteken naar Marokko, maar door een diplomatieke ruzie tussen Spanje en Marokko varen er geen veerboten tussen de twee landen. We benaderen overtocht.nl om te informeren waarvandaan er wel een veerdienst gaat. Dit kan vanuit Frankrijk en Italië. Degene vanuit Frankrijk maakt een tussenstop in Barcelona en daar zouden we ook aan boord kunnen. Alleen is het nog niet bekend wanneer de veerboten weer varen. Momenteel gaat er niets naar Marokko wegens Covid-19. De eerste zou nu op 3 april gaan, maar we wachten af of deze inderdaad vertrekt en nemen dan de volgende voor de zekerheid. We hebben een camping in Marokko benaderd hoe de situatie daar is en deze gaf inderdaad aan te wachten met boeken totdat er meer duidelijkheid is. Afwachten dus en ach..... we hebben al wat Sahara zand gehad op de camping... Komen wij niet naar de Sahara, dan komt de Sahara naar ons😊

Terwijl we op de radio horen dat de Lente is begonnen in Nederland, zon en 18 graden, zitten wij in afwachting van de koperen afdichtingsringen in de wagen met 14 graden buiten op de thermometer en regen voor de komende dagen. Ondertussen vliegt er bij de wagen een vogeltje druk heen en weer die een nestje bouwt tussen de bak van de wagen en het achterlicht.

En zingt;

Welcome to the Camping California
Such a lovely place (Such a lovely place)
Such a lovely face
Plenty of room at Camping California
Any time of year (Any time of year)
You can find it here

1. Joyce:
    22 maart 2022
    Lichtpuntje is wel dat jullie op een fijne camping staan met een fijne campingbaas.
    Maar jullie geduld wordt wel op de proef gesteld 😊.
  2. Immagnus:
    22 maart 2022
    Ja dat is zeker zo.... André is erg behulpzaam en we staan prima. Maar begint alleen wel weer te kriebelen dat we verder willen. Liefs uit Portugal!
  3. Marion:
    5 april 2022
    Lovely place gelukkig maar...
    Ik denk er vaak aan terug en we zullen er beslist ooit naar teruggaan, vermoedelijk met andere buren, maar the middle of nowhere beviel mij prima. De buren ook 😊.