Gelukkig Nieuwjaar!

1 januari 2023 - Kórinthos, Griekenland

Gelukkig Nieuwjaar! 😊😊
Bedankt “volgers” voor jullie lieve, leuke, medelevende reacties het afgelopen jaar en wij wensen iedereen een mooi en gezond 2023!

Voordat we het nieuwe jaar ingaan zijn we eerst nog langs diverse interessante, mooie plekken geweest en leuke mensen ontmoet.

We rijden donderdag de 15e richting Athene via een route langs de kust. Onderweg passeren we het Kanaal van Korinthe en parkeren we voor de overnachting ongeveer 30 kilometer voor Athene. Als we net staan, komt er een andere Overlander aanrijden. Ook een Iveco Magirus! Een 90-16 en van een jonger bouwjaar. Het Duitse stel is ook een stukje jonger 🤣 en zijn 4 maanden onderweg. We nemen een drankje bij een restaurant in de buurt en praten verder over de wagens en waarom zo leven… We komen nu steeds meer mensen tegen die in de wagen wonen en niet de vakantiegangers of overwinteraars.

Vrijdag 16 december gaan we op tijd weg voor onze afspraak bij de garage. Daar aangekomen rijdt de eigenaar met de truck om te voelen hoe deze schakelt. Naar zijn 3de versnelling gaat inderdaad moeizaam en in zijn achteruit is ook altijd even zoeken. Verder lekt er wat olie. Zijn mening is dat het de synchroon ringen kunnen zijn of dat de versnellingspook niet helemaal in lijn staat. Hij vindt het niet een dringende zaak om de bak er op dit moment uit te halen en heeft liever dat we dit bij Christos in Preveza doen en dan naar hem opsturen. Aan ons om te beslissen wat we dus gaan doen….

Nadat we overleggen om nu wel of niet de versnellingsbak na te laten kijken, besluiten we het voor de zekerheid wel te doen. Om… hadden we maar…. te voorkomen. We hebben ook nog andere klussen te doen aan de truck. Roestplekken behandelen, remmen nakijken, banden wisselen, echt een grote schoonmaak en waarschijnlijk weer een andere indeling.😳Dit kunnen we dan mooi doen bij de garage van Christos en Sophia waar we mogen staan en alle voorzieningen hebben. Zo kunnen we de truck klaarstomen voor ons 2de jaar!

We gaan Athene bezichtigen. De wagen staat veilig op een bewaakte parking, waar de terreinhond op gepaste afstand van Lola blijft nadat ze hem een snauw heeft verkocht. We wandelen met Lola door een park en gaan wat gezellige straten door. We komen aan bij het Akropolis en daaromheen kunnen we wel met Lola lopen, maar het terrein betreden waar je de Akropolis van dichtbij kan zien mogen geen honden in. We besluiten om de volgende dag hier terug te komen en wandelen weer naar de parking. Onderweg komen we langs een klein restaurantje wat er gezellig uitziet. Het blijkt een familiebedrijf te zijn. Moeder en dochter staan in de keuken en het eten smaakt goed.

Zaterdag gaan we met de bus de stad in voor de toeristische attracties. We bezichtigen de Akropolis, de wijk Plaka, Monastiraki plein, het Syntagmaplein en slenteren door verschillende straatjes. Gezien de drukte in de stad, met verkeer, besluiten we terug te lopen... dat is sneller! Met vermoeide benen, maar veel verschillende dingen gezien te hebben, komen we voldaan aan bij ons huisje.

Zondag de 18de vertrekken we uit Athene en gaan richting de bouwmarkt voor wat spulletjes die we nodig hebben, bezoeken we de nabijgelegen IKEA ook nog even en eten daar een hapje. We overnachten bij een strandje en kijken nog het laatste gedeelte van het WK voetbal die gewonnen wordt door Argentinië.

We hebben met Christos en Sophie afgesproken maandag 9 januari weer in Preveza te zijn. De route die we rijden passen we hierop aan en we houden de weersvoorspelling in de gaten. Want met kerst willen we ergens op een strand zijn waar de temperatuur aangenaam is.

Tijdens het rijden hebben we nog een gevalletje dat het gaspedaal blijft hangen. Na wat smering op de bewegende onderdelen en de veer wat strakker te stellen, is het momenteel verholpen. De waterinjector lijkt trouwens goed te werken. De wagen heeft meer power met de heuvel op en dat komt ook door de gereviseerde verstuivers die hun werk doen. Wel probeert Rob de Nozzles uit met verschillende openingen voor de beste inspuiting. Na een berekening lijkt de wagen minder diesel te verbruiken…. Dat is gunstig, maar we moeten het nog even op lange termijn bekijken.

We zijn woensdag 21 december bij een kasteel van het oude Korinthe. We bezoeken het kasteel en wandelen op het terrein rond en lopen naar het hoogste uitkijkpunt met prachtig uitzicht. Op de parking staat een camper van een Tsjechisch gezin die ongeveer 3 jaar aan het rondrijden zijn. Vandaag vieren zij de geboorte van Jezus. Dit is een belangrijke Keltische feestdag. Dit feest noemt men Yule. Weer wat geleerd! We blijven nog een dagje staan op de parking. Het is koud, maar de zon schijnt en er is weinig wind. Rustig dagje, beetje onderhoud en spulletjes inruimen. In de middag borrelen met het Tsjechische stel.

Tijd om uit te kijken naar een strandje voor onze kerstviering. We rijden naar een plek waarvoor we ongeveer 2 kilometer over een off road weg moeten. De weg is goed te doen, maar wel weer veel takken die we maar voor lief nemen. Aangekomen staan er al 2 wagens, 1 Overlander waar een Duitse jongen in woont en een Duits Vanlife stel. Het is een prachtige plek, maar niet erg groot. We besluiten hier een nacht te blijven, maar voor de kerst iets anders te zoeken.

Zaterdag de 24ste gaan we richting een ander strand en tussendoor stoppen we nog bij het theater van Epidaurus wat te bezichtigen is op de The Sanctuary of Asclepius. Het is indrukwekkend om in deze arena te zijn. We verkennen nog het museum en op het terrein zijn er archeologische opgravingen die gereconstrueerd worden. We gaan verder naar het strand via een binnendoor weg die gaat door velden van olijfbomen en uitzichten op bergen. Aangekomen zijn er niet te veel Overlanders en het strand is groot genoeg voor ieders privacy.

Het is heerlijk weer op 1ste kerstdag. We zitten buiten en wandelen over het strand. Rob voert nog wat klusjes uit en we proberen de nieuwe hangmat uit. Als de zon uit het zicht is verdwenen wordt het wel al snel kouder en nuttigen we ons kerstdiner binnen. Zoals traditie bij ons staat op het menu: kip, patat en appelmoes. We drinken Albanese wijn uit onze Sloveense glazen met kip en patat uit Griekenland en appelmoes uit Spanje. Met de top 2000 uit Nederland op de achtergrond zijn we lekker Internationaal bezig!

2de Kerstdag en we gaan vanavond een vuurtje maken en BBQ’en. Rob zoekt wat hout bij elkaar en ik marineer alvast wat vlees en maak een salade. We treffen het echt met het mooie zonnige weer. En blijven hier een aantal dagen hangen.

Donderdag de 29ste vertrekken we richting het stadje Argos om daar boodschappen te doen voor Oud en Nieuw viering. Waar we zijn met Oud en Nieuw weten we dan nog niet precies. We hebben contact met onze UK vrienden, Vince en Pia, en zij zijn in de buurt. Wij gaan naar een parking in een bosgebied om te overnachten en ontmoeten daar 2 jongens uit Engeland met hun Landrovers die voor 3 maanden aan het rondtrekken zijn en dan weer teruggaan naar de UK.

30 December; Vince en Pia komen onze kant op om gezamenlijk Oud en Nieuw te vieren. De avond brengen we door met een kampvuur, want het is best koud. Op 31 december krijgt Rob een knipbeurt met de “Vince” Look en ik ben bezig met hapjes maken en voor de eerste keer oliebollen bakken in de Airfryer, wat redelijk goed lukt.😊 Pia maakt een warm gerecht en glühwein, alles op tafel en genieten. Helaas voelt Vince zich grieperig en heeft het koud. Na nog even bij het kampvuur zitten besluit hij zijn bedje in te gaan. Als het kampvuur op zijn einde loopt is het ongeveer 23.00 uur. We besluiten met zijn drieën dat dit een mooie tijd is om de jaarwisseling te vieren. Snel de champagne ontkurken met ABBA “Happy New Year” en dan naar binnen.

Vandaag de 1ste dag van 2023 zijn we allen aan het relaxen. Vince ligt nog in bed, Rob zaagt nog wat hout voor het kampvuur en vanavond maken we de restjes eten op van gister.

Morgen langs de dierenarts met Lola, want die heeft haar nagel in tweeën gesplitst met spelen. En daarna….. We zien het wel…. Nog een week en dan zijn we weer bij de garage in Preveza, voor ons op te maken voor het jaar 2.0!

1. Nico en Jeanne:
    1 januari 2023
    We lezen altijd met plezier jullie verhalen en lachen nog altijd met jullie ervaringen. Geniet ervan.Groeten van uit het zonnige Portugal nog een fijn en gezond 2023 gewenst.
  2. Immagnus:
    Leuk om te lezen 😊 jullie lekker genieten in Portugal! Houdoe 😁
  3. 1 januari 2023
    Vind het super, wat een avontuur, maak er één knal jaar van,groetjes van nicolaas van uit Brasil
  4. Immagnus:
    1 januari 2023
    Nikki....!!!! 😄 Jij ook een mooi en GEZOND 2023! Lijkt ons echt leuk om je op te zoeken in Brasil. Hopelijk komt het er nog een keer van.... Veel liefs van ons 😘
  5. Hans DONKER:
    Dag Rob en Annemarie,
    Met plezier lees ik jullie avonturen.
    Ik leer er ook nog van.
    Ik wens jullie een goed en pechvrij 2023 en Lola sterkte met haar poot.
    Overigens, onze hond Caesar heeft het nieuwe jaar niet gehaald. 15 Jaar en bijna twee maanden duurde z'n leven.
  6. Immagnus:
    Hallo Hans,
    Dank voor je bericht... en verdrietig om te lezen dat Caeser er niet meer is. We hopen dat hij niet te veel pijn heeft gehad. Maar wat een mooie leeftijd! Sterkte met het verlies en groetjes daar! 🤗
  7. Saskia:
    2 januari 2023
    Gelukkig Nieuw Jaar lieverds. En wat was het weer een heerlijk verhaal om te lezen.
    Wij zijn helemaal klaar voor jullie 2.0 jaar de leuke verhalen en mooie foto's. Zo reizen we toch beetje mee. Geniet en veel gezonde, leuke en veilige kilometers voor dit jaar.
    xxxx Peet en Sas
  8. Immagnus:
    2 januari 2023
    Hi schatjes 😁
    Bedankt voor jullie lieve bericht. Voor jullie uiteraard ook een mooi en gezond 2023!
    Veel liefs van ons 🥰
  9. Peter:
    3 januari 2023
    gelukkig nieuwjaar alle twee, gezondheid en heel veel mooie wegen en plekken in 2023.
    en uiteraard blijven wij jullie op de voet volgen.