Diesel, Oases en Woestijn

17 oktober 2023 - Sirjan, Iran

Diesel! Het blijft een uitdaging in Iran. Vooral nu we richting het zuidoosten gaan en de woestijn in rijden worden de afstanden groter en de tankstations minder.

Vrijdag 6 oktober gaan we richting de Dasht-e Lut woestijn. En wat hoort er in een woestijn…. Dromedarissen! Een bord waarschuwt ons ervoor en even later treffen we ze aan op de weg. Hoe leuk 😁 Onderweg komen we ook allerlei soorten huisjes tegen en zo ook plekken waar vroeger reizende handelaren met hun dieren konden uitrusten. De grotere gebouwen heten Karavanserais, waar we een keer bij overnachten en een kijkje nemen.

Onderweg stoppen we voor lunch bij een kleine rustplaats, waar zelfs nog een waterbron is. In de wijde omtrek geen water te bekennen, maar een paar treden naar beneden en er is voldoende. Verder komen we verschillende oases tegen. We lopen erdoorheen en soms is er ook de mogelijkheid te overnachten. Oude kastelen die ergens in de middle of nowhere liggen, we nemen eens een kijkje en overnachten daar. 😊

Voordat we de lange wegen door de woestijn rijden, tanken we eerst de wagen vol met diesel. Zoals al eerder gezegd, de ene keer gaat dat wat makkelijker als de andere keer. Rob moet echt calculeren hoeveel kilometer tot aan een “iOverlander” tankstation en wat de wagen verbruikt. Soms rijden we 1:3, maar ook met de lange stukken over de snelweg 1:5. 👍Het is nu ook niet, we zetten een route binnendoor uit en we zien wel waar we kunnen tanken. We willen op de tank van 280 liter blijven rijden en deze steeds volgooien en de andere tank van 220 liter als noodreserve houden. We hebben gemerkt als je steeds kleine beetjes vraagt aan de tankstations, dat ze minder moeilijk doen. 100 liter is de max.

We rijden door de Dash-e Lut woestijn richting Kerman om daar vandaan naar een gedeelte te rijden wat de Kalut woestijn heet. Je kan de woestijn inrijden en de rotsachtige formaties zien, daar willen we dan 2 nachten verblijven. Tijdens deze rit worden we haltgehouden bij een politiepost. Wagen parkeren en we denken dat ze de paspoorten willen zien. Paspoorten welnee…. 😳 “We willen even binnenkijken en weten wat jullie in Iran komen doen.” Gewoon heel vriendelijk en Rob maakt een praatje met ze. Dan komt altijd de vraag “Kunnen we nog iets voor je doen?” is Tarof, maar Rob maakt hier dan altijd gebruik van om over diesel te beginnen. Hij vraagt of we niet een document kunnen krijgen van de politie dat de tankstations diesel moeten geven. Ze geven aan dat niet te kunnen doen, maar als er op dat moment 3 vrachtwagens met brandstoftanks de politiepost voorbij willen, worden ze aan de kant gezet en moeten de chauffeurs op aangeven van de politie uit hun eigen tank diesel aan ons geven. 😳 Rob zegt tegen de politieman, die dit regelt en de trucks naar de kant zet, "Nee dit ga je niet menen, dit kan niet" Met een brede glimlach en in zijn beste Engels zegt ie “Yes I can”. 😁

In Kerman aangekomen gaan we naar een supermarkt om wat in te slaan voor de dagen die we in de Kalut woestijn willen doorbrengen. We hebben niet veel nodig, dus ga even alleen naar de supermarkt die in de kelder van een gebouw zit. 1 Deur zit op slot, maar ik zie een andere ingang waar een man staat en mij wenkt dat ik naar binnen kan. Het is opvallend rustig in de winkel, zeg maar helemaal niemand. 🤔 Er zit zelfs geen caissière. Ik loop door de schappen heen en alles is strak gesorteerd. Op de achtergrond een muziekje en het voelt alsof ik in een film zit, waar wat gaande is… 😳 Ik neem een pak melk uit het schap en loop snel naar de kassa. De man moet de caissière ergens vandaan halen en zodra ik afgerekend heb, verdwijnt ze weer. Heel bizar en blij als ik weer bij de wagen ben.🤣

We overnachten op een parking in Kerman bij een park en dan weet je… het gaat druk worden. Zo ook deze avond komen er weer diverse mensen voorbij of blijven hangen. Rob gaat thee zetten en terwijl de bekertjes thee en koekjes rondgaan, komen er steeds meer mensen bij. Het is best gezellig. 🤭 We proberen nu een beetje de balans te zoeken tussen de drukte en het alleen zijn. Diesel komt uiteraard weer ter sprake, en wat denk je, er zit een vrachtwagenchauffeur tussen die de volgende dag met ons mee wilt rijden naar een tankstation om zijn tankpas te gebruiken. Hij krijgt gelijk een extra koekje….🤣

Half 10, vrijdag de 13de. De man met de tankpas staat voor de deur en heeft zijn 2 zoons mee. Iedereen in de wagen en rijden naar het tankstation. Ik zit met de jongens van 15 en 17 jaar achterin en allerlei vragen worden op mij afgevuurd. Zelfs of meisjes in Nederland seks mogen hebben voor het huwelijk. 🤔 Deze jongens erkennen de situatie in hun land en zouden het graag anders zien. Elke keer valt het ons zwaar als we deze geluiden horen van de mensen. Maar de Iraniërs blijven positief en vriendelijk. En wij dragen bij aan een glimlach op hun gezicht.

Voorbeeld: Een jongen van een jaar of 13 neemt foto´s van de truck op een moment dat we langs de kant even stilstaan om de navigatie in te stellen. Ik kijk naar hem hoe hij druk bezig is om alle hoeken van de wagen op de foto te krijgen. Dan kijkt hij ook naar mij en ik zwaai. Hij zwaait uitbundig terug en ik krijg een ongelofelijke glimlach van een kind wat even zo gelukkig is. Tranen schieten weer in mijn ogen😢

We zijn bijna bij de Kalut woestijn en het dorpje ervoor tanken we de watertanks vol en halen we brood. Nou ja, halen we brood…. Er wordt voor ons brood gehaald en natuurlijk mogen we weer niet betalen😳 Plekje gevonden tussen de rotsformaties en het is 35 graden met een warme wind. Het is dus bloedheet. Binnen is de temperatuur inmiddels opgelopen tot 37 graden. De airco gaat aan en vroeg naar bed om zo de volgende ochtend om half 6 op te staan als het koeler is. Het is zondag 15 oktober en zo vroeg op is best lekker. Het is koel en er staat veel wind. Snel de cabine afdekken met een doek en extra zonnepaneel naar buiten zodat de accu’s weer kunnen opladen voor komende nacht om de airco te laten draaien. Het is overdag met de wind nu wel goed uit te houden en de wassen die we draaien zijn binnen mum van tijd droog.

De volgende dag terug richting Kerman. We moeten wat geld wisselen en de telefoon van Rob is geblokkeerd omdat het datakaartje er nu een maand inzit. Welcome in Iran! 😁 Door een losse router te kopen, kan het kaartje daarin en werkt de boel weer. Onze eigen router in de wagen heeft, net zoals een telefoon, een IMEI nummer en dit datakaartje is ook geblokkeerd. Het lukt met de nieuwe router om het kaartje weer te activeren en Rob zijn telefoon te koppelen zodat deze het doet. In mijn telefoon gaat het andere kaartje en zo zijn we weer klaar voor de komende maand. 👍

We verlaten de telefoniewinkel (waar overigens New York City aan de muur hangt. Wat nou Anti USA. Trouwens Coca-cola wordt hier veel verkocht en in de fastfoodzaken lopen ze met T-shirts van dit merk rond 🤔), en lopen langs een gym waar mannen niet welkom zijn. Het is warm en nemen een ijsje voordat we de wagen instappen. We zitten op een bankje als er 2 jongens langslopen en 1 zich ineens omdraait en roept “OMG!” en met zijn handen in de lucht wappert om op adem te komen…🤣 zie je het voor je…. In Iran! Ik verslik me bijna in mijn ijsje en begin te lachen. De jongen is helemaal hyper omdat hij ons ziet en begint in het Engels allerlei dingen te zeggen. He loves Billie Eilish, want to be an actor, performer en doet een catwalk drag Queen loopje, om te laten zien wat hij wilt. Er staan wat oudere mannen naar hem te kijken, maar het doet hem niets en na wat selfies met ons gaat hij met zijn vriend de bus in om naar zijn werk te gaan als pizzabezorger. Wat een hartveroverende jongen, we hopen dat zijn wensen uitkomen. 😊 Onze wens voor diesel komt ook nog uit. We scoren 100 liter diesel zonder problemen!

Het is nu 17 oktober en staan op een veldje bij een Moskee in het stadje Sirjan. De Moskee ziet er verlaten uit zoals ook de omgeving. Na een tijdje komen er wat auto´s en de deuren van de Moskee gaan open. Wat mannen komen naar de wagen en Rob gaat naar buiten om een praatje je maken. Als Rob weer naar binnenkomt zegt hij “Raden wat ze daar doen in de Moskee” Niet bidden dus, dat ligt voor de hand….🤔 Na een paar opties geef ik het op. Er worden bijeenkomsten gehouden voor een AA meeting… Alcohol BIG PROBLEM! 🤣

1. Lucia:
    18 oktober 2023
    Wat een prachtige foto's vanuit de diverse woestijnen. En wat een mooie ervaringen beleven jullie ! Xx
  2. Immagnus:
    2 november 2023
    Hi! Ja... het zijn ervaringen die je aan het denken zetten en anders naar de wereld kijkt. Dat is het mooie aan deze manier van leven 🙂😘
  3. Hans DONKER:
    18 oktober 2023
    We hebben weer genoten van jullie verhalen!
  4. Immagnus:
    Dank! 😘
  5. Joyce:
    19 oktober 2023
    Het blijven toch bijzondere verhalen :-)
  6. Immagnus:
    😘😘
  7. Peter:
    21 oktober 2023
    1000 en 1 nacht plaatjes. Mooi!
  8. Immagnus:
    😁😘