2024šŸ˜Een Nieuw Jaar!

1 januari 2024 - Salalah, Oman

Wij wensen iedereen het allerbeste voor het nieuwe jaar 2024!šŸ„°

Het afgelopen jaar hebben jullie ā€œvolgersā€ weer super leuk gereageerd op onze ervaringen die we onderweg meemaken. Wij lezen dit met plezieršŸ˜Šen vinden het fijn dat jullie met ons meereizen.šŸ‘

3 Weken in Oman en we ontmoeten vooral veel Pakistaanse en Indiase mensen die in Oman wonen en werken. Maar ook Omaniā€™s die ons uitnodigen voor thee en tips geven wat we moeten zien in Oman. De mensen zijn vriendelijk en ook hier weer geĆÆnteresseerd en gastvrij zoals we in het hele Midden-Oosten ervaren.

De afgelopen weken hebben we veel afwisselende landschappen gezien en heeft de truck (en Rob) aardig moeten werken. We rijden een steile bergroute met haarspeldbochten en klimmen tot een hoogte van bijna 3000 meter om aan te komen op een plek met uitzicht op de hoogste berg ā€œJabal Shamsā€. We gaan door rivierbeddingen met een prachtige route door de ā€œWadi An Nakhurā€ (zie video). Naar de stad Nizwa waar op vrijdagochtend een traditionele geitenmarkt en soek plaatsvindt. Omaniā€™s uit heel Oman komen daarnaartoe en is een trekpleister voor toeristen. De woestijnĀ "Empty Quarter"Ā in met zijn roodkleurige duinen (zie video). Omhoog naar een plek op een klif, waar ik met klamme handjes zit en Rob doorzet om de top te bereiken, met een waanzinnig mooi uitzicht en een scheepswrak die tegen de klif is aangekomen door een zware storm 10 jaar geleden (zie video heen en video terug). Om onze kerstdagen en oudejaarsavond door te brengen komen we uit bij de kust en overnachten op diverse zandstranden met prachtig blauwe zee, waarbij de CamelsĀ en hun kleintjes met een Bambi gehalte (zie video) niet ontbreken en zelfs 2 dolfijnen heel vluchtig zien.

De wagen krijgt aardig wat te verduren wat tot resultaat heeft dat we tijdens de route van de rivierbedding plotseling een sissend geluid horen. Rob ā€œLekke bandā€, šŸ˜³ maar direct daarna ziet hij de druk in de luchttanks minder worden. Dus gelukkig geen lekke band, maar later blijkt dat er een koppeling van een luchtslangetje is los gegaan. Tijdens de rit weer de woestijn uit, over een 60 kilometer lange wasbordweg, scheuren diverse rubberen beugels waar de uitlaat aan is bevestigd. šŸ¤” De uitlaat blijft een pijnpunt qua bevestiging omdat een deel aan het chassis zit en een gedeelte aan de wooncabine waardoor het blijft wringen. Rob besluit om dit anders te laten maken door de uitlaat onder de wagen te bevestigen aan het chassis. Ook is er metaalmoeheid opgetreden bij de beugel waar de schokbrekers aan zijn bevestigd. De plaat is gescheurd en moet in zijn geheel opnieuw vervangen worden. šŸ˜¢ Dan begeeft de waterpomp het van de watertoevoer keuken en douche. Gelukkig hebben we een reservepomp en Rob vervangt deze. Nu we toch bezig zijn met alles vernieuwen, laten we een zonwerende folie aanbrengen op de voorruit. Met temperaturen overdag van rond de 30 graden en hoge UV straling wordt het soms erg warm in de rijcabine.

We zijn nu op een strand in de stad Salalah, waar we de reparaties hebben laten uitvoeren bij diverse garages en het ā€œoudeā€ jaar hebben afgesloten. We zijn 2024 ingegaan met onze zelfgemaakte cocktails, hapjes en TOP 2000. Bijna alleen op het strand, geen vuurwerk en geen feestjes. De Omaniā€™s vieren geen nieuwjaarsdag. Tsja en gelijk hebben ze šŸ¤” Het is gewoon een dag zoals alle dagenā€¦šŸ˜Š

Fotoā€™s

1. Hans DONKER:
    1 januari 2024
    Dank je voor jullie geweldige reisverhalen!
    We wensen jullie een gelukkig en pechvrij 2024.
  2. Guus:
    1 januari 2024
    Gelukkig nieuwjaar en nog vele bijzondere ontmoetingen, uitzichten, ervaringen en veel plezier gewenst. xxx
  3. Saskia:
    2 januari 2024
    Ooooh wat een spannende tochtjes allemaal. Ik heb nu al zweet in mijn handen.
    Maar die rust en uitzichten wat geweldig. Heel mooi!! Nog heel veel moois gewenst voor 2024. xxx
  4. Peter:
    2 januari 2024
    opnieuw een geweldig verhaal, aangevuld met mooie foto's en video's. je neemt ons echt mee. Een enorm gelukkig, gezond en veilig 2024 voor Rob en jou, en natuurlijk lola.
    Ps - en blijf ons voorzien van jullie avonturen.
  5. Niek & Thea:
    2 januari 2024
    Wat heerlijk om mee te genieten! Heel veel mooie nieuwe avonturen gewenst in dit jaar.
  6. Hans DONKER:
    20 januari 2024
    Wat een mooie verhalen. Van de video's in de bergen krijg helemaal klamme handen!