Tchau Portugal! Hola Spanje!

29 april 2022 - Sevilla, Spanje

Het is 29 april en inmiddels hebben we Portugal achter ons gelaten.

Het nieuwe raam en de dak covers werden sneller geleverd dan verwacht, dus konden we aan de slag om het raam erin te zetten en de afdekplaten voor de dakramen te monteren. Nu zijn we bijna helemaal afgesloten van de “buitenwereld”. Het enige zwakke punt, behalve wijzelf dan, zijn nog de zijramen van de rijcabine. We besluiten om aan de buitenkant roosters te laten maken, wat inbraak en vandalisme moet tegengaan. Het is niet onze voorkeur om in een “gevangenis” te moeten zitten, maar we willen zoveel mogelijk risico uitsluiten. Ook moet de dieseltank opnieuw gelast worden. De reparatie die Rob hieraan heeft gedaan, heeft tijdelijk geholpen. Op de camping druppelde de tank weer diesel en heeft Rob de tank leeggehaald.

Nog een lichtpuntje; De RDW heeft het aanvraagformulier gestuurd voor het vernieuwen van het rijbewijs. Stap 1 hierin is dus gelukt. Nu invullen en kijken of stap 2 ook gaat lukken en we werkelijk het rijbewijs krijgen. We blijven tot die tijd een beetje onderin Spanje hangen. We willen naar Sevilla om daar rond te kijken en/of we daar een lasser kunnen vinden.

Op de camping in Tavira loopt een stel langs uit Spanje die de wagen bewonderen. Het zijn Aija en Miguel. Hij is een echte Spanjaard en spreekt geen Engels. Aija daarentegen spreekt goed Engels, blijkt van origine uit Letland te komen en is nu 11 jaar in Spanje waar ze Miguel heeft ontmoet. We nemen wat te drinken en kletsen gezellig over van alles en nog wat. Miguel heeft een aantal motoren en als hobby het opknappen van jeeps. Blijkt dat ze ook nog in Sevilla wonen, dus Rob vraagt of hij een lasser weet. En ja, hij weet er wel 1. We wisselen telefoonnummers uit en spreken af, dat als we richting Sevilla gaan, contact op te nemen voor het adres van de lasser en eventueel een biertje te doen.

Als we de laatste zaken hebben geregeld, ons huishouden op orde hebben en de omgeving nog een beetje hebben verkend, is het tijd om te gaan. We vertrekken op maandag 25 april richting Sevilla. Op de valreep komen we nog een “oude” bekende tegen van Camperstop Messines en worden wederom uitgezwaaid bij onze aftocht. We zijn maar net uit het zicht van de camping als de wagen begint te sputteren en ermee stopt. Ik krijg het hier heel erg warm van…. Wat is er aan de hand? Rob heeft gelijk door wat er is en hoor ik zeggen; “ach vergeten…”. We rijden op de leeggehaalde dieseltank die lekt en de wagen heeft nog een paar meter kunnen rijden met wat er in de leidingen zat. Als Rob de tankschakelaar omzet en weer diesel in de leidingen pompt, start de wagen en kunnen we de weg vervolgen….  Pfffff…..

We rijden al snel Spanje in en gaan daar boodschappen doen. Het is hier toch net wat goedkoper dan in Portugal. Bij de supermarkt is ook een tankstation en deze geeft aan dat de diesel 1,83 euro per liter kost. We gaan hier tanken en blijkt dat we weer een meevaller hebben. De regering heeft tijdelijk besloten dat voor iedereen een korting geldt van 0,20 euro cent per liter. Dus gaan de beide tanks vol!

In Umbrete, een klein plaatsje op ongeveer 20 kilometer afstand van Sevilla, overnachten we en nemen contact op met Aija om het adres op te vragen van de lasser. In afwachting van haar reactie gaan we het stadje in. We laten de wagen alleen achter en dat voelt een beetje ongemakkelijk. We zijn weliswaar op een camper service area, waar in de nacht redelijk wat campers verblijven, maar in de ochtend weer vertrekken. Als we weggaan staan er nog 2 camperaars. We zullen de gebeurtenis van de inbraak even los moeten laten en hopen dat het tij nu gekeerd is, met de meevallers die we hebben gehad. Het kan alleen maar beter worden!

Met het adres van de lasser op zak gaan we 27 april in de ochtend die kant op. Het is op een industrieterrein en er staan nogal wat wagens dubbel geparkeerd en in de weg, zodat we er niet langskomen. Rob toetert en wagens worden weggehaald of mensen komen naar buiten omdat ze het geluid van onze wagen horen en willen zien wat er door de straat rijdt. Ik krijg het er weer warm van, terwijl Rob rustig door alles heen manoeuvreert. De lasser bekijkt de situatie en we spreken de volgende dag af om 9.00 uur voor het lassen van de tank en bescherming voor de ramen van de cabine.

De middag van de 27ste gaan we naar een camperplaats bij een haven, welk op een half uurtje loopafstand is van het oude centrum en 15 minuutjes rijden van het lasbedrijf. Het is een groot terrein waar ze auto’s laden en lossen voor transport, maar ook genoeg plaats hebben voor campers. Ideaal als je de stad wilt verkennen, te voet of met de fiets. We hebben nog wat spulletjes nodig van de Mediamarkt en gaan daar lopend naar toe met Lola aan onze zijde. Ondanks dat het een “Rottweiler” is, is ze ontzettend geliefd bij iedereen en krijgt ze genoeg aandacht. Officieel staan Rottweilers geregistreerd in Spanje als een gevaarlijk ras, maar gelukkig hebben we tot nu toe hier geen last mee gehad.

In de avond spreken we af met Aija en Miguel om een biertje te drinken en wandelen die kant op. Het is op een plein met allemaal cafeetjes en eettentjes waar meer de locale mensen komen dan de toeristen. Om 23.30 uur gaan we nog een paar tapa’s eten en nemen om 1 uur afscheid. Dan moeten wij nog een goed uur lopen richting de wagen. Lang leve de navigatie op de telefoon, anders hadden we nooit terug gekomen. Even na 2 uur komen we aan en kunnen nog een paar uurtjes slapen voordat de wekker om 7 uur weer gaat voor de afspraak met de lasser.

We zijn op tijd en ze gaan aan de slag. Dieseltank wordt netjes gelast en het ontwerpen en maken van de raamroosters gaat in werking. De vader van de lasser neemt plaats achter het stuur, zodat er een foto gemaakt kan worden en is zo blij als een klein kind. Om 14.00 uur is er bier en daarna gaan de mannen een hapje eten. Om 18.00 uur is alles klaar en zeggen gedag. We besluiten om terug te gaan naar de camperplaats bij de haven om in het weekend nog een keer de stad in te gaan om Plaza de España te bezoeken. En op zondag 1 mei start het beroemdste en uitbundigste feest van Sevilla; Feria de Abril. Ja nu we er toch zijn, kunnen we dat natuurlijk niet voorbij laten gaan.

Hasta Luego!

1. Hans DONKER:
    29 april 2022
    Dank je voor de mooie reisverhalen.Misschien een tip: met de Spaanse app "Gasall" kun je makkelijk goedkope tankstations vinden. De tankstations van Alcampo staan er soms niet bij,maar je kunt er vaak goedkoop tanken. Succes!
  2. Immagnus:
    29 april 2022
    Hallo Hans, Theresia en Cæsar,
    Dank voor de TIP... Dit kunnen we goed gebruiken.... 😊
  3. Peter:
    30 april 2022
    Wat maken jullie een hoop mee! Pas 2 maanden weg en nu al genoeg om een boek te schrijven.
  4. Immagnus:
    2 mei 2022
    Hi Lieverds,
    Ja echt hé.... en voor ons gevoel zijn we nog niet eens begonnen met de "reis"😊
    Dikke knuffels voor jullie!
  5. Grieta:
    9 mei 2022
    Wat leuk dat we bij jullie op de camping mochten staan bij Finca Angela.
    Wij stonden met onze buscamper als enige midden op het terrein. Jullie hebben een fantastische wagen. Leuk dat we bij jullie aan tafel kwamen tijdens het etentje dat de eigenaars elke avond organiseren. We gaan jullie volgen! Hartelijke groet van Grieta en Koos
  6. Immagnus:
    10 mei 2022
    Hallo Grieta en Koos,
    Jullie waren ook het "middelpunt" van de camping😊
    Wij vonden het erg gezellig om jullie ontmoet te hebben.
    Lieve groetjes!