Koningsstad Fes

22 december 2017 - Fes, Marokko

Vandaag gaan we de kant van Fes op. Een paar kilometer boven Fes moet een zwavelhoudend warmwaterbron zijn die goed is voor de spieren en je kan relaxen. Daar hebben we wel zin in en kijken dan wel later of we nog naar Fes gaan.

Eerst water tanken en grijs water legen. Ik betaal alvast de overnachtingen en terwijl Rob de tanks regelt ga ik nog wat boodschapjes doen in de winkeltjes beneden in het straatje. De Duitser zwaait ons uit en daar gaan we.

Door de stad Infrane wat een wintersportgebied is maar nu geen sneeuw ligt. Het is wel ontzettend netjes opgezet en schoon. Beetje rijkeluisstadje. We rijden richting Moulay yacoub waar de warmwaterbron moet zijn. De weg daar naar toe is afgesloten en er zijn werkzaamheden. We gaan de kant op waar een bordje thermen op staat maar nu komen we in het centrum terecht. Het is 1 straat met eettentjes. Geen Thermen te bekennen, wellicht dat we er niet kunnen komen door de werkzaamheden.

We gaan maar door, geen warm bad dus..... Bij de brandweerkazerne verderop is een plekje om te staan en daar lunchen we. Toch dan maar naar Fes, via de app gaan we naar een parkeerplaats waar je ook kan overnachten en wat dicht bij het centrum is. We komen aan en we hebben een plekje en betalen, na wat onderhandeling, 100 Dh voor 2 nachten. Het is een drukke bedoening omdat de plek bij een meisjesschool is en er veel jongens rondhangen op het plein. Ook dicht bij een gebedshuis die zich zo nu en dan goed laat horen.

We zijn om een uur of 3 geparkeerd en gaan de boel verkennen. De poort door en inderdaad we staan gelijk in de Medina. We gaan de steegjes door en ben eigenlijk op zoek naar een slager om weer wat vlees in te slaan voor ons en Lola. Maar wat we alleen tegenkomen is tasjes, pantoffels en andere snuisterijen. Door de vele steegjes raak je de weg kwijt. We volgen maar een paar lokalen mensen en uiteindelijk komen we weer op een pleintje. Maar waar we zijn... en welke kant we op moeten naar de wagen... geen idee.... Gelukkig heeft Rob een PIN gezet op de app waar de wagen staat, zodat we toch de weg weer terug kunnen vinden. Onderweg nog even een theetje op een pleintje en mensen kijken. Ik maak nog een praatje, zo goed als het gaat, met de buurman aan het andere tafeltje. We nemen nog een paar koeken mee en we gaan. Best nog wel een hele wandeling terug. Lola is mee en onderweg waren er weer een paar jongens die met haar op de foto willen. Lola is "Kingsdog"!

Gelukkig de wagen weer gevonden, inmiddels is het donker. Er komt een busje aan met 2 jonge reizigers. De jongen komt even later naar de wagen. Blijken Nederlanders te zijn. Maam en Magie een leuk stel wat in een soort van hippie busje rijdt die ze zelf hebben omgebouwd tot camper. Zij kijken even bij ons binnen en wij bij hun. Na en tijdje gekletst te hebben gaan we ieder weer ons weg. Ik val op de bank in slaap en blijf daar even liggen. Rob kruipt alvast in bed. Uiteindelijk word ik om half 3 's nachts wakker en ga ook naar bed. Het is opvallend stil zo op de parkeerplaats totdat het gebedshuis weer wakker is....