Nog een dagje Fes

23 december 2017 - Fes, Marokko

Het is 9.00 uur als de school begint en de meiden naar binnengaan. Om 10.00 uur is het een drukke bedoening. In de loop van de ochtend neemt de drukte weer af en wordt het rustig. Het is zaterdag en we gaan naar de markt die we vanaf de parkeerplek zien. Daar komen we in de Medina met heel veel kraampjes groenten, fruit, kruiden en vlees. Levende kippen worden ter plekke geslacht. Wel even wennen, maar verser kan het niet..... Ze krijsen verschrikkelijk wat door merg en been gaat.

Eerst maar even kijken wat er allemaal is en dan kan het inkopen beginnen. We hebben weer een lekkere voorraad ingeslagen. Een paar kilo vlees voor ons en Lola en heel veel verse groenten. Het is echt erg leuk om zo je boodschappen te doen. Mensen zijn zo aardig. Van een oud slagertje, waar we 3 kilo vlees hebben gekocht, krijg ik een handkus. Waarschijnlijk kan hij na onze betaling met pensioen. Het mannetje waar we eieren kopen maakt er zo een mooi pakketje van dat ik het als een tasje kan dragen. De man waar we tomaten halen schuift het gewichtje zo heen en weer dat hij voordelig uitkomt.... Je weet dat je waarschijnlijk meer betaald maar ja wat geeft dat.... voor onze begrippen is het erg goedkoop en soms hilarisch om te zien hoe ze het doen. Nog een lokaal broodje gekocht (zo lekker) en buiten opgegeten in het zonnetje. Het is een prachtige dag. Voor de mensen hier koud maar voor ons een heerlijke temperatuur.

Na het vlees in porties te hebben verdeeld gaan we met onze theemokken zitten op het plein en mensen kijken. Daarna een stukje lopen met Lola en we komen in een park uit. Beetje wandelen en genieten, Lola weer op de foto met een aantal jongens en weer terug naar de wagen. Een paar Nederlanders die met hun jeep richting Mauritanië gaan komen nog even buurten uit nieuwsgierigheid en daarna gaan we eten. Ik maak voor het eerst pannenkoekjes met bloem en water voor bij het eten.

Het is zaterdag en dat is te merken. De parkeerplaats is in de avond aardig volgelopen. Als we weg zouden willen lukt dat niet eens want we zijn helemaal ingebouwd. De parkeerwachters hebben het er maar druk mee en de fluitjes hoor je dan ook regelmatig. Als het donker wordt gaan de meeste mensen weer weg van het plein en de auto’s worden ook steeds minder. We kunnen rustig slapen.