2de route Pistenkuh - dag 3

12 december 2017 - Merzouga, Marokko

Het heeft de hele nacht geregend en het waait aardig. Lola is wat onrustig om een uur of half 7 en ik kleed me aan om haar uit te laten. We ontbijten en gaan dus vroeg op pad voor ons doen. Voor half 10 rijden we. De aangegeven waypoint weer opzoeken om verder de route te vervolgen. Daar aangekomen kunnen we de weg niet in omdat deze nu verboden is en militair terrein. Via de navigatie zoeken we een andere weg en vervolgen de rit. Kijkend waar al sporen lopen gaan we die richting ook op. Het is zanderig en soms lopen de sporen alle kanten op. We houden de koers een beetje aan op de navigatie. Dan komen we uiteindelijk weer aan op een waypoint van Pistenkuh om vervolgens een stukje duinen te rijden in Erg Chebbi.

Rob stopt eerst nog even de wagen om zijn blaas te legen. Als hij weer instapt en wil wegrijden, is de luchttank volledig leeg en de remmen zijn geblokkeerd. We proberen de compressor bij te zetten maar het lukt niet. Geen druk in de tanks. Dan maar naar buiten en de motorkap open om te kijken wat er aan de hand is. En dat allemaal in de regen en koude wind. We staan in een open stuk van een rivierbedding met op enkele honderden meters wat stenen huisjes. Als we met de motorkap openstaan en Rob wil de gereedschap uit de onderkast pakken breekt de sleutel af. Gelukkig reservesleutels en met de Buck Knife krijgt Rob het restant van de sleutel eruit. Verder kijkend wat er aan de hand is, zijn we al opgemerkt door de lokale mensen en binnen no time staan er 3 jongens die behulpzaam willen zijn bij de wagen. 1 zegt dat hij een wagen kan laten komen om ons eruit te slepen, maar Rob maakt hem duidelijk dat dit geen zin heeft omdat de remmen op slot staan. Rob koppelt de compressor los en we proberen het nogmaals. Geen resultaat. De luchttanks worden nagekeken en de leidingen maar daar zit geen lek. Nogmaals wat gerommeld met de compressor en de druk loopt op, maar de remmen blijven op slot. Dan koppelt Rob de handrem los en nu loopt de druk wel op. Ik rij een stukje naar voren en rem. Het lukt zover... We kunnen dus weer rijden. Jongens wat biertjes gegeven voor hun "aanwezigheid"  en we gaan zo snel mogelijk op zoek naar een camping, zodat we op ons gemak kunnen vaststellen wat er aan de hand is.

We komen terecht bij camping Secret du Sahara in Merzouga. Vriendelijke eigenaar die Engels spreekt en na registeren krijgen we gelijk een glas thee. De man (Hassan) verteld dat er in het hoog seizoen veel Nederlanders komen via de ANWB en NKC. Mohammed gaat voor ons de maaltijd bereiden voor die avond. Een Tajine met kip en groenten. Om 6 uur worden we verwacht. We relaxen  wat in de wagen en ik loop nog een stukje met Lola. Ik zie alleen maar dromedaris, jeeps, motoren en zand... Erg Chebbieee zand... We gaan naar het restaurant waar een heerlijke gerecht wordt neergezet. De kip was op dus is het Lamvlees  geworden. Het smaakt erg goed. Dan nog een glas thee met Hassan en we gaan richting de wagen. Was me wel even een dagje!